Topp 3: Biler som smisker med Greenpeace

Kanskje blir du overrasket?

Denne elbilen blir et smykke på veien   på linje med noen av verdens vakreste bensinbiler, synes vi. (Foto: Fisker)
Denne elbilen blir et smykke på veien på linje med noen av verdens vakreste bensinbiler, synes vi. (Foto: Fisker)

Er du glad i bil, men vil ha god miljø-samvittighet?

Fram til nå har stort sett bilgleden måttet vike dersom man virkelig ønsket å ta miljøet på alvor. Det har nemlig vært langt mellom de morsomme miljø-alibiene. Det vil garantert forandre seg i årene framover.

Et av de store håpene er bilen fra produsenten med det herlige navnet Fisker. Deres Karma (coupe) og Karma Sunset (cab) er virkelig en juvel av et design. Og skal vi tro informasjonen de i løpet av det siste halvåret har sluppet, vil det meste under skallet følge opp det fantastiske ytre:

LES OGSÅ: Amerikanere føler seg sviktet av Nissan Leaf

Bedre enn Prius

Dette er snakk om en el-bil med 408 hestekrefter og 1300 (!) Newtonmeter. Karma Sunset skal gjøre 0-100 på under seks sekunder - og når vi vet at hele dreiemomentet er tilgjengelig fra start, regner vi med at få, om overhodet noen, vil være i stand til å henge med denne ut fra lyskryssene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fisker Karma er designet av dansk-amerikaneren Henrik Fisker. (Foto: Fisker)
Fisker Karma er designet av dansk-amerikaneren Henrik Fisker. (Foto: Fisker)

Fiskers Tesla-konkurrent blir ikke bare en el-bil. Den får også "rekkevidde-forlenger", en toliters turoboladet bensinmotor som kobles inn for å lade opp batteriene når det er nødvendig. Litt a-la Opel Ampera og søstermodellen Chevrolet Volt.

Forbruket skal visstnok være på lave 0,35 liter pr. mil, med et CO2-utslipp på kun 83 g/km. Med Fisker Karma Sunset får du altså lavere forbruk enn dagens miljøbil nummer én; Toyota Prius.

Og for ikke å snakke om bilglede i en helt annen verden. Greenpeace here we come!

Styggtøff SUV eller smart elbil - hva velger du?

"Ser ut som Greenpeace"

Vi snur oss helt rundt og titter i andre enden av miljøbil-universet:

Det eneste denne bilen har til felles med Fisker er at den har et morsomt navn: Reva. Foruten at framdriften besørges av strøm, da.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Når Reva kommer på markedet neste år får den moderne batteriteknologi og lenger rekkevidde enn tradisjonelle elbiler.  (Foto: Reva)
Når Reva kommer på markedet neste år får den moderne batteriteknologi og lenger rekkevidde enn tradisjonelle elbiler. (Foto: Reva)

Harde specs for Reva NXR: 16 hestekrefter og 95 Newtonmeter. Men deilig nok har den bakhjulstrekk.

På den norske nettsiden opplyser importøren at Reva NXR er en ny, tredørs, fireseters litium-ion-drevet familiebil. Den skal ha en rekkevidde på opptil 160 kilometer og vil fungere best som bybil.

Revas Think-konkurrent ventes til Norge i løpet av neste år, og ligger kanskje nærmere det vi forbinder med en tradisjonell Greenpeace-bil, gjør den ikke?

BMW med eget elbil-merke

Volvo C30 Electric

Små, litt rare elbiler har vi hatt på markedet i snart en "halv mannsalder". Mangelen har snarere vært biler som kan oppleves som noenlunde normale familiefraktere.

Skulle vil selv valgt blant elbilene som kommer på markedet i løpet av de par neste årene ville vi sett etter noe som ligner en vanlig bil. Av de to overstående blir Fisker naturligvis for dyr, og Reva eh... i overkant spesiell.

Da er det gjerne noe litt mer trygt over en Volvo. Som denne:

(artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo tester for tiden el-utgaver av C30, i tillegg til hybridbiler. (Foto: Volvo)
Volvo tester for tiden el-utgaver av C30, i tillegg til hybridbiler. (Foto: Volvo)

Den kinesisk/svenske produsenten som tidligere var kjent for høye CO2-utslipp har de siste årene markert seg med klimavennlige dieselbiler. Men Volvo ligger heller ikke på latsiden når det gjelder elektrisk drift.

Tesla vant miljøkampen

150 kilometer

Vi vet ikke eksakt når den kan komme på markedet, men Volvo testkjører for tiden et opplag av C30 Electric. Bilen har en rekkevidde på 150 kilometer, som holder fint til matpakkekjøring og svipping av unger til fotballtrening for deg og meg. Og den er attpåtil en fin bil.

Konseptet som er under utprøving i blant annet bytrafikk i Göteborg gir en fint motorisert bil som gjør null til hundre på 10,5 sekunder. Den kommer til å føles raskere i vanlig trafikk, som elbiler ofte gjør.

El-framtiden

Uansett: Forbrenningsmotoren vil være med oss leeenge ennå, og per i dag gir den desidert mest bilglede for pengene, synes vi.

Men med deiligheter som særlig Fisker Karma Sunset er det faktisk lov å ha forhåpninger til el-framtiden.

Del med Facebook-vennene dine

Dette er et "olja lyn" uten olje. Se hvilken bil:

Tror du elbil noen gang kan bli like morsomt som bensinbil? Bruk kommentarfeltet under: