Både toppidrettsfolk og mosjonister har adoptert 4 x 4 metoden, som også har høstet debatt i idrettskretser.  (Foto: Poppe, Cornelius/SCANPIX)
Både toppidrettsfolk og mosjonister har adoptert 4 x 4 metoden, som også har høstet debatt i idrettskretser. (Foto: Poppe, Cornelius/SCANPIX)
Løperny (Foto: Spencer Platt, © sp/ac)
Løperny (Foto: Spencer Platt, © sp/ac)
Løperigaten (Foto: Spencer Platt, © sp/ac)
Løperigaten (Foto: Spencer Platt, © sp/ac)

Triksene for å unngå sting

Med enkle grep kan du forebygge sting under løpeturen.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Du har sikkert kjent den bankende smerten i siden når du løper? Sting, eller hold som det også kalles, er vondt og kan ødelegge treningsturen din.

Sting er smerte du gjerne får i siden av magen i forbindelse med trening. Oftest kommer smerten på høyre side. Det er også mulig å få sting i skulderen når man løper.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med løpingen

Smertefullt
– Smertene ved sting er begrensende for aktiviteten og oppleves for noen svært smertefullt. Selv om sting er et velkjent begrep er man ikke helt sikker på hva dette fenomenet kommer av, sier TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim.

PÅ TRENINGSTUR: Jogging rundt Sognsvann i Oslo. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix)
PÅ TRENINGSTUR: Jogging rundt Sognsvann i Oslo. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix)

Man kan bli utsatt for sting uansett alder og form.

– Smerteopplevelsen er varierende fra person til person og fra gang til gang. Noen blir forhindret fra å prestere optimalt når de får sting, mens andre lar seg ikke påvirke. Det kan se ut som at dette er avhengig av hva man spiser og drikker før treningen, sier Hollekim.

LES OGSÅ: Treningen som gir høyest etterforbrenning

Forskere har også kommet fram til at personer med høy BMI opplever sting som mer lokalisert og smertefullt enn personer med lavere BMI.

Verst for menn
– Studier viser at menn rapporterer sting som mer smertefullt enn kvinner. Hyppig trening kan redusere hvor ofte man får sting, men det har liten effekt på forutsetningene for å få det, sier Sportys ekspert.

Forskere tror at sting kan fremprovoseres av dårlig fysisk form, trening med høy intensitet, trening i kalde omgivelser og hva en drikker før trening. Å drikke juice eller svært sukkerholdig drikke før trening kan, ifølge noen studier, føre til at man får sting.

Løpinggaysting (Foto: Jonathan Ferrey, © rb)
Løpinggaysting (Foto: Jonathan Ferrey, © rb)

Råd mot sting
Å stoppe opp, er rådet som vanligvis hjelper alle mot sting. Et klassisk kjerringråd er at man kan fortsette løpingen, men at man bærer en stein i høyre hånd.

– Dette kan virke hvis du tror på det, men det vil ikke virke for alle. Jeg har ingen forklaring på at noen opplever at dette virker, sier Hollekim.

LES OGSÅ: Vukicevic trener til metalmusikk

– Et annet råd som jeg opplever virker, er å bøye seg mot bakken mens du strammer magen. Noen sier at det hjelper å stramme et belte rundt midjen, men det høres veldig ubehagelig ut. Det kan hjelpe å trykke og tøye under ribbeina, strekke og tøye området, og å puste dypt.

Å bøye seg fremover og puste dypt er to tiltak som, i en av studiene, viste å være mest effektivt.

Lang oppvarming
– Jeg anbefaler at man starter treningen med en lang og god oppvarming og at man blir kjent med hvilken mat man tåler før trening. Da kan det være lurt å skrive matlogg, anbefaler Hollekim.

Nick Mitchell, grunnlegger av personligtrener selskapet Ultimate Performance i England, sier det samme som Siri Marte Hollekim: at sting kan forsvinne ved at man bøyer seg fremover. Han anbefaler også at man tar på knærne.

– Hvis ikke det fungerer må du presse noen fingre inn mot det berørte området, sier Mitchell til The Guardian.

LES OGSÅ: Slik får du maskinkondis

For å unngå å få sting, anbefaler Mitchell at man lar være å spise hvetebaserte matvarer som brød og müsli før økten.

– Ikke spis en skål med müsli, melk og banan før joggeturen. Få heller i deg noen tørkede bær og nøtter en halv time før du trener, sier han.

Kilde: Dr. Brad Muir «Exercise related transient abdominal pain: a case report and review of the litterature» fra 2009.

Hvordan får du vekk sting under trening? Del dine tips i kommentarfeltet under!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!