Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota Land Cruiser er en legende i 4x4-miljøet. Den har vært med fra "starten" - og er fremdeles å regne som en av bilverdens mest kapable off roadere.

Mange SUV-er er egentlig jålete stasjonsvogner med firehjulstrekk og litt mer bakkeklaring enn standardbiler. De kan på en god dag tas med ut i litt lett snøvær eller i verste fall en noe humpete hyttevei.

Men Land Cruiser er i en annen liga når det gjelder framkommelighet. Den klar for både bratte knauser og hengemyr - den er en vassekte arbeidshest. En skikkelig dyr arbeidshest kanskje, men likevel.

LES OGSÅ - Land Cruiser i duell med Pajero

Med årene har den nemlig blitt både lukseriøs og kostbar - og i Norge kjører mange med grønne skilter, som varebil, da blir prisen mer overkommelig.

Vi har samlet litt informasjon om en av Toyotas mest kjente bilmodeller, som vi håper du kanskje ikke visste om fra før.

Fjellklatrer

Dette er militærversjonen av BJ. Foto: Newspress

For det første skal det sies at Toyotas off road-historie i utgangspunktet ble initiert av den japanske hæren i forbindelse med andre verdenskrig. De ville ha noe som minnet om amerikanernes Jeep.

Det de fikk var en Model AK - som altså er begynnelsen på det som senere ble Land Cruiser.

Men det var først i 1951 at verden fikk opp øynene for hva Toyota hadde laget. En protoype ble kjørt opp til sjette etappe av Mount Fuji, og ble det første kjøretøyet som hadde "klatret" så høyt.

Stuntet ble overvåket av National Police Agency (NPA). Og de ble så imponert over bilen at de like godt bestilte 289 eksemplarer til sin egen tjeneste.

Og bilen skal hete...

Lesernes Toyota Land Cruiser-bilder. (Foto: MMS)

Det var Hanji Umehara, en av Toyotas direktører på begynnelsen av 50-tallet, som avgjorde at Toyotas 4x4 skulle hete Land Cruiser. Han var inspirert av den britiske konkurrenten Land Rover.

- Vi måtte bruke et navn som ikke var mindreverdig til Land Rover, og dermed ble navnet Land Cruiser, har Umehara fortalt i ettertid.

LES OGSÅ - Land Cruiser feiret 60 år

3,72 millioner

Toyota Land Cruiser V8

i 2000 feiret Land Cruiser sitt 50-årsjubileum. Den gjeldende modellen hadde da betegnelsen 100-serien. Dette var en modell som så dagens lys i 1998, og var den første av Land Cruiser-ne som fikk en V8-motor.

V8-modellen, med 228 hestekrefter, var i utgangspunktet ment å skulle øke salget i Nord Amerika.

Skønt, salget har stort sett gått veldig bra, verden over. I jubileumsåret hadde Toyota produsert 3,72 millioner Land Cruisere - i dag er tallet over 5 millioner.

LES OGSÅ - Test av siste generasjon Land Cruiser

Del med dine venner på Facebook