Fiat Coupe: Tøff sportsbil til under 50 000 kroner

Les hvorfor denne kan være noe å satse på - og hva du må se opp for

Illustrasjonsbilde. Coupe Fiat
Illustrasjonsbilde. Coupe Fiat

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei Benny.

Lurte på om du vet noe generelt om Fiat? Er de brukbare? Motorfeil? Holdbarhet? Kjøreegenskaper? Har sett på en Fiat Coupe og jeg elsker designet. Interiøret har jeg litt delte meninger om, men i bunn og grunn så syns jeg den ser fin.

Er dette en grei førstegangsbil? Har fiat mye feil generelt? sammenlignet med Alfa Romeo GTV for eksempel? Har du evt. noen andre biler å anbefale? Helst cabriolet eller sportsbil (type Alfa Romeo GTV, Fiat Coupe, Toyota mr2, Mazda MX-5 e.l) ?

Bilen skal helst ikke koste mer enn 40.000 men kan strekke meg til 50.000!

Mvh. Daniel

Benny svarer:

Hei Daniel.

Jeg synes Fiat Coupe - eller Coupe Fiat, som faktisk er det korrekte navnet er kule og ikke minst litt annerledes biler. Kul førstebil det der. Hvorfor skal alle kjøre BMW og Audi...

fiat-coupe-interior[1]
fiat-coupe-interior[1]
Visste du forresten at det er Chris Bangle x-BMW-designeren som har tegnet den? Han var designer hos Fiat den gangen. Pen er kansklje ikke riktig ord, men utseende er herlig særegent. Jeg er enig med deg. – interiøret er greit fint! Det ble for øvrig designet av Pininfarina.

Finner du en fin, pen og godt velholdt bil så anbefaler jeg kjøp. Dette er biler som snart går over i klassikernes rekker. Steller du pent med den, så skal du ikke se bort i fra at du får igjen pengene dine – og vel så det – den dagen du skal selge den igjen.

Jeg regner med at du allerede er klar over at italienske biler ofte trenger litt mer omsorg og kjærlighet enn f. eks evighetsmaskiner som Toyota Corolla og Mazda 323.

Hjuloppheng både foran og bak må sjekkes nøye – dette kan være dyrt å reparere. Sjekk også om dekkene er skjevt slitt, det kan være en god indikasjon på slitasje i hjuloppheng. Bremser og ikke minst rust bør du også se litt ekstra nøye på.

1,8-literen på 139 hk er en god motor, men sjekk at registerreima er noenlunde fersk. Bytt den om du er i tvil.

Motoren kjennes rimelig sprek og kjøreegenskapene er sporty og morsomme.

Alfa Romeo GTV er også utrolig flotte biler, men jeg er redd for at ditt budsjett ikke strekker helt til for å få et godt eksemplar av arten, hvilket er veldig viktig.

MR2 er slett ikke noen dum bil heller, og MX5 er liksom det sikre, men kanskje det litt kjedelige valget av disse du nevner.

Sjekk også ut: Honda Prelude - Sportsbil til 35 000,-

Men uansett biler i 40 – 50 000 kroners klassen er litt ”risikosport” og uansett hvilken du går for må du ta en litt nøye sjekk før du kjøper. Enten hos en merkeforhandler som vet om alle kjente svakheter / hva de skal se etter, eller en NAF-test om du ikke er veldig bilkyndig selv.

Lykke til med kul førstebil - uansett valg!


Les også: Denne Fiat-en er veteran i år:

Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under:

FIAT-Coupe-bakfra
FIAT-Coupe-bakfra