lerumWEB (Foto: God morgen Norge)
lerumWEB (Foto: God morgen Norge)

I denne saftflasken er det 352 sukkerbiter

Og det er ikke bare sukker som gjør søte drikker usunne.

– I en halvlitersflaske med cola er det 26 sukkerbiter, sier tannpleier Anne Kristine Svanæs.

Hun har fylt brus- og saftflasker med sukkerbiter for å visualisere det høye sukkerinnholdet i søte drikker.

– Og i en flaske med solbærsirup er det faktisk hele 352 sukkerbiter, bemerker tannpleieren.

Kaffe er derimot ikke så ille som mange skal ha det til. Les mer om det her.

Søte drikker er hovedkilden til nordmenns sukkerinntak

– Søte drikker er hovedkilden til sukker i det norske kostholdet, sier ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør.

De søte drikkene utgjør hovedinntaket av sukker i både barnas og de voksnes kosthold.

Søte drikker er sukkerverstingene. (Foto: God morgen Norge)
Søte drikker er sukkerverstingene. (Foto: God morgen Norge)

– Folk er veldig opptatt av om de strør en teskje sukker på havregrøten, men det er ikke noe problem. Problemet er de søte drikkene, fortsetter hun.

Her kan du lese om hvilken mat som er sunn for barnet ditt.

Sure produkter sliter på tannemaljen

I sure drikker, som juice og cola, er det mye syre som gjør skade på tennene.

Lettprodukter, som cola light, er heller ikke fritatt for kritikk. De inneholder like mye syre som cola.

– Hvis man drikker mye sure produkter, oppstår det en kjemisk reaksjon som etser og gjør skade på tannemaljen, sier Svanæs.

Det kan med andre ord også være skadelig for tennene å slukke tørsten med lettprodukter. Dersom man drikker sure drikker til et måltid er det ikke like skadelig.

Ifølge Sundfør er halvlitere med juice med skrukork en uting.

– Da går man og drikker litt og litt hele dagen, og utsetter tennene sine for et konstant syreangrep, sier Sundfør.

Her kan du lese mer om pH og surhetsverdi i forskjellige drikker.

Energidrikker er også fy-fy

Som forbruker er det lett å bli litt lurt av de mange vitamin- og energidrikkene som florerer på markedet. Produkter med lav pH har høy surhetsgrad.

– Vi tenker: «Nå skal jeg bli sunn og velge denne drikken istedenfor cola.» Og ja, hvis du tar den istedenfor cola, har du gjort et litt bedre valg, men det er mye sukker i disse produktene også, sier Sundfør.

Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør gjør oppmerksom på at vitamin- og energidrikker ikke er like sunne som de kan virke som ved første øyekast. (Foto: God morgen Norge)
Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør gjør oppmerksom på at vitamin- og energidrikker ikke er like sunne som de kan virke som ved første øyekast. (Foto: God morgen Norge)

– Denne vitamindrikken er riktignok tilsatt litt under halvparten av det sukkeret som finnes i cola, men allikevel veldig mye mer enn vann, sier ernæringsfysiologen.

I tillegg til at den er tilsatt mye sukker, har den veldig lav pH.

– Dermed er den akkurat like skadelig for emaljen på tennene som de mer sukkerholdige produktene, sier Sundfør.

Ernæringsfysiologen mener dessuten at det er en uting å venne seg til at alt man drikker skal smake søtt.

– Når vi skal ha tørstedrikker er vann det beste, sier hun.

Planlegger du å dra på piknik i sommer? Her får du Christer Berens vintips til pikniken.

Juice er sunnere enn nektar

Når det kommer til drikker som juice og nektar, er det viktig å vite forskjellen på produktene.

– Juicen inneholder bare naturlig fruktsukker. I nektar er det tilsatt sukker i tillegg til det naturlige fruktsukkeret, forklarer Sundfør.

Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør (t.h.) anbefaler juice framfor nektar. (Foto: God morgen Norge)
Ernæringsfysiolog Tine Mejbo Sundfør (t.h.) anbefaler juice framfor nektar. (Foto: God morgen Norge)

Ett glass juice kan gå som en av de fem enhetene om dagen.

– Men dersom man drikker mer enn det, får man bare i seg ekstra kalorier, bemerker ernæringsfysiologen.

Det er dessuten bedre å spise en frukt enn å drikke et glass juice.

– Når du spiser hele frukten, får du i tillegg i deg fiber. Det gir en mye jevnere blodsukkerstigning, mens juice gir større svingninger, påpeker Sundfør.

Ernæringsfysiolog anbefaler foreldre å gi barnasine frukt.

Forslag til sunne, smaksfulle drikker

–Hvis du vil ha noe søtt å drikke, er drikker som Farris bris et godt alternativ. Dette produktet er ikke tilsatt sukker, og inneholder ikke like mye salt som vanlig Farris.

Å tynne ut juice med vann er et annet forslag.

– Å drikke noe søtt på lørdag er heller ikke noe problem for helsen vår, avslutter Sundfør.

Les om matbloggeren Lars her, som gikk ned 20 kg da han begynte å blogge.