Tesla el bil (Foto: TV 2)
Tesla el bil (Foto: TV 2)

Venter eksplosjon i el-bilsalget

Innen åtte år kan det rulle 100.000 el-biler på norske veier, dersom økningen i salget fortsetter som nå.

Tirsdag fikk en rekke nye og mer famlievennlige el-bil-modeller vise seg fram under årets miljøbilrally.

El-Volvoen slo seg vrang

– Idet du gir gass er det bzzz, bzzz, utbryter miljøbilrallydeltaker Jan Erik Larsen entusiastisk om den helt nye Volvo C30 el-bilen han skal kjøre.

Men i virkeligheten er det veldig stille til å være i depotet til et rally-løp. Kanskje altfor stille. For ny teknologi er ikke alltid samarbeidsvillig teknologi.

TRENGTE EN DYTT: Jan Erik Larsens Volvo nektet å rygge. (Foto: TV 2)
TRENGTE EN DYTT: Jan Erik Larsens Volvo nektet å rygge. (Foto: TV 2)

– Hundre kilometer rekkevidde, står det, sier Larsen idet han setter Volvoen i revers.

– Og der går den i fri igjen.

Igjen og igjen nekter bilen å bli i revers, det ender med at noen må dytte.

LADESTASJON: Bilene får påfyll. (Foto: TV 2)
LADESTASJON: Bilene får påfyll. (Foto: TV 2)

– Den mest miljøvennlige teknologien og mest moderne, er å ansette en dytter, som dytter bilen din.

Den gjenstridige Volvoen blir mer samarbeidsvillig etter at strømmen er skrudd helt av og på igjen.

Flere nye el-biler kommer i butikken

I miljøbilrallyet viser flere bilprodusenter fram helt nye og større familievennlige hybrid- og el-biler. Nissan deltar med sin Leaf.

– Det er en fullverdig bil i c-segmentet, sier Frode Langli, som er markedssjef Nissan Norge og kartleser under rallyet.

NÅ OGSÅ MED BAGASJEROM: El-biler er ikke lenger sære, små doninger. (Foto: TV 2)
NÅ OGSÅ MED BAGASJEROM: El-biler er ikke lenger sære, små doninger. (Foto: TV 2)

– Den kommer i salg i september og er den første masseproduserte bilen med fem seter. Det er enorm interesse, sier Langli.

Uten å ha markedsført noe som helst, er det over 1000 som har meldt sin interesse.

– Jeg tror potensialet vil være et par tusen biler i året, sier markedssjefen.

Ikke priset

Volvos C30 elbiler, og etterhvert V60, skal i første omgang produseres i et begrenset antall på 250 til 300 eksemplarer og vil bare bli tilgjengelig på leasingkontrakt.

Importøren av Chevrolet Volt, Gunnar Birkenfeldt i Ferdinand motor, vet ennå ikke hva prisen kommer til å ligge på.

– Vi kan ikke si til kunden hva den koster ennå, vi vet ikke hva avgiften blir, sier Birkenfeldt.

Årsaken er at bilen er utstyrt med en bensinmotor på 80 hestekrefter som lader batteriene underveis for å øke rekkevidden. Politikerne har ennå ikke bestemt seg for om det er en hybridbil eller el-bil.

– Differansen i avgifter er 100.000 kroner, sier Birkenfeldt.

Les også: Svenskene kjører bil på ditt matavfall

Mercedes hydrogenbil med ventilproblem

– Mercedes skulle hatt med en brenselcellebil som går på hydrogen, forteller Einar Håndlykken, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

– Men den måtte melde forfall på grunn av feil på en ventil som fordeler hydrogengassen.

Men direkte fra Sør-Korea kommer brenselcellebilen Hyundai ix35 hydrogen.

– Vi kan levere denne bilen fra 2012-2013, forteller Kiho Voo som er utviklingssjef for brenselcelleteknologien i Hyundai.

RIVENDE UTVIKLING: Einar Håndlykken i Zero regner med tusenvis av nye elbiler på veiene i årene som kommer. (Foto: TV 2)
RIVENDE UTVIKLING: Einar Håndlykken i Zero regner med tusenvis av nye elbiler på veiene i årene som kommer. (Foto: TV 2)
– Men foreløpig er bilen litt dyr.

Vil nå 100.000 solgte elbiler på åtte år

Felles for de nye el-bilene er at de er romsligere enn el-bilene som har vært på markedet til nå og de ligner mer på vanlige biler.

– Da begynner det å bli mange kunder som etter hvert kan velge el-biler og ikke bare spesielt interesserte som skal kjøre taxifeltet og parkere gratis lenger i en rar liten bil som er livsfarlig å krasje i, sier Jan Erik Larsen bak rattet i den batteridrevne Volvoen.

Arrangøren av miljøbilrallyet tror det er nå salget av elbiler virkelig kommer til å ta av.

– Nå har vi akkurat rundet 4000 elbiler i Norge, så det har vært en ganske kraftig vekst de siste årene, sier Einar Håndlykken i Zero.

– Fortsetter det med ti prosent salgsøkning i året, vil vi nå 100.000 elbiler i 2019.

FULL GASS: Gliset kom fram da Eldar Vågan rattet en Tesla Roadster. (Foto: TV 2)
FULL GASS: Gliset kom fram da Eldar Vågan rattet en Tesla Roadster. (Foto: TV 2)

Miljøorganisasjon: Kjøp ny bil

Ren el-bil-moro

Men for de fleste av rallydeltakerne dreier det seg om ren moro.

– Du har stive armer? Klarer du å holde i kameraet, tror du? spør Eldar Vågan når han tar oss med på en liten testtur i en Tesla Roadster på plassen foran Vikingskipet i Hamar.

Med en svak summing skyter elbilen fart, tar noen krappe svinger og stopper om mulig enda raskere.

Stillhet

Også Henning Solberg og kona Maud Solberg deltar i en Tesla Roadster.

– Jeg har latt kona kjøre på idealtidetappene, så tar jeg de små, korte, raske, ler Henning Solberg.

– Hvordan vil du beskrive lyden i den når du ligger på motorveien?

Henning Solberg svarer ikke, står bare i fullstendig stillhet før han etter flere sekunder sier... akkurat sånn, hehehe.