finn eiendom (Foto: Faksimile Finn.no)
finn eiendom (Foto: Faksimile Finn.no)

Boligannonse med sladdede barn går som en farsott på nett

Annonsen er vist fem ganger så mye som de andre i samme område.

1. januar i fjor ble det åpnet for at forbrukerne selv kan selge boligene sine uten eiendomsmegler. Ifølge Finn.no er det per dags dato 15.983 boliger som selges via eiendomsmeglere og 567 boliger som selges av privatpersoner.

En av privatannonsene er vist 12 000 ganger. Boligen ligger i vårt nordligste fylke, og har gått som en farsott på nett.

– Det virker som denne hadde opp til fem ganger så mange visninger enn de andre privatannonsene i Finnmark, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no.

Les også: Rundlurt nordmann kjøpte løve på Finn.no

Sladdede mennesker

Der det stort sett er folketomt i boligannonsene har denne annonsen en litt mer original vri, det er nemlig folk på nesten samtlige bilder. De spiser, sitter i stua med kaffekoppen, har filmkveld, er utkledd og sitter i sengen på barnerommet.

Menneskene på bildene er alle sladdet med store hvite «egg», og en med en svart krusedull. Hvor vanlig eller uvanlig bruken av mennesker med sladd i boligannonser er uvisst, men det er nok mer vanlig i annonser for brudekjoler.

Det er ikke sjelden originale annonser blir spredd fort over nett.

Les for eksempel: «Her er det faen ikke mye bil for pengene»

Les også: Kristin samlet 2200 bruskorker – nå har hun solgt dem på Finn

finn-eiendom123 (Foto: Faksimile Finn.no)
finn-eiendom123 (Foto: Faksimile Finn.no)

Sammenlikner med Stordalen

Spørsmålet er: Får salgsobjektet større verdi i det annonsen blir spredd over nettet?

Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring på BI, har svaret.

– Første bud er at bildene skal beskrive det selger ønsker å få frem. Er bildene feil, det vil at de bommer på det de skal forsterke går det galt. Skal man selge en pensjonistbolig passer det ikke med et foto av lille Knut som står og pusser tannen, sier Kunøe til TV 2 hjelper deg.

Han kaller det personlig merkebygging.

– På samme måte som når Petter Stordalen lar seg fotografere i en situasjon som ingenting har med Choice hoteller å gjøre - det er for å forstørre omdømmet. Samme som man gjør når man lar ungene selge «kos foran TV-en», sier Kunøe.

Les også: Tonjes leilighet rant over av kakerlakker

boa-eiendom (Foto: Boa Eiendomsmegling)
boa-eiendom (Foto: Boa Eiendomsmegling)

Jo større spredning, jo bedre

Kunøe forklarer at desto større spredning annonsen får, jo bedre er det, selv om de som sprer ikke nødvendigvis skal kjøpe hus.

– På nettet foregår det videre promotering av annonsen blant folk som leser den, og som ikke har noen som helt lyst til å bo der, men de har en bekjent eller andre i sitt sosiale nettverk som de vet er på boligjakt.

– Dermed får annonsen en multiplikator-effekt man ikke ville oppnå gjennom tradisjonelle printmedier, eller kun på Finn. Vi må ikke glemme at over to millioner nordmenn sitter på Facebook i kveld, og noe må man jo chatte om. Hvorfor ikke chatte om en bolig man tilfeldigvis kommer over, og som man vet kan være interessant for en venn, spør Kunøe.

Les også: Terje betalte 2500 euro for å selge sin egen sofa

Positiv og negativ effekt

Effekten av å bli spredd på nettet som boligannonsen fra Finn har stort sett positiv effekt. Den mulige negative effekten er, ifølge Kunøe, at familien som skal kjøpe huset bor i Finnmark.

– Derfor blir det lett «smør på flesk» at annonsen leses av hele Norge. Dette er en sideeffekt som ikke skygger over den positive effekt det har å komme langt rundt, sier Kunøe.

Les også: Linn (24) pusset opp og flyttet inn - ble kastet ut

Viser at de har bodd der

Kunøe forklarer at en personlig touch gjerne fungerer positivt. Bildene viser at selger at han/hun har bodd der, har kost seg ved peisen, at ungene har løpt på gresset og lignende.

– Det går en grense for hvor amatørmessig fotoene må være. Det er en grense for hvor tullete bilder selger kan legge ut, det er tross alt en viktig investering kjøper skal foreta. En av de viktigste i ens liv. Og det må selger ha respekt for.

– Det går altså en «respektgrense» for hva mulige kjøpere synes er hyggelig og spennende og relevant. Bak det hele skjuler seg også et jus-problem, for amatøren må matche det som fotograferes med det som står i prospektet, ellers kan selger komme i ansvar, og megler likeså, sier Kunøe.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter