Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antennen og speilhusene er de eneste karosseridelene som går om hverandre med øvrige biler i Astra-serien når GTC Coupeen lanseres i Frankfurt til høsten. Vi har skrevet om bilen tidligere, og nå er de første offisielle bildene sluppet sammen med informasjon om hva som venter når den kule krabaten kommer på markedet.

Som ventet er det mye som minner om konseptbilen som ble vist i Paris i fjor.

Markerte karosserilinjer

Det helt egne karosseriet er nevnt. Den såkalte knivblad-profilen nede langs bilen sider er nå blitt et varemerke hos Opel, og det ville overrasket stort om den ikke var på plass. I tillegg får GTC coupe en markert profil som følger taket med en kromlist, og som skal sende blikket videre til den integrerte bakspoileren.

Det kunne vært et brosjyrebilde fra 60-tallet. Denne gangen er det dog barna av 68-generasjonen som er kjøpergruppen, de som har blitt ferdig med brorparten av huslånet og kan unne seg litt moro. Foto: Netcarshow.com

Mest iøyenfallende synes vi likevel midtlinjen er. Den går over bilens bakre del, og gjør en ganske spektakulær sving og "henger seg fast" rundt dørhåndtakene. En så skarp, presset profil er det faktisk ganske lenge siden vi så, og det er et tegn på at Opel vil at bilen skal synes - og at de forventer mye av den.

Det er forståelig. GTC Coupe står visstnok for mellom 15 og 20 prosent av det totale Astra-salget, og bilen blir dermed viktig for både bunnlinjen og imagen til Opel - en produsent som blir stadig mer både vågal og kreativ.

Les også: Vectra OPC - her kan du gjøre et brukt-kupp

Hjuloppheng som mener alvor

Hjulopphenget er påkostet for å stå i stil med de sportslige ambisjonene som bilen utstråler, og i fronten er det hentet inspirasjon fra selveste Insignias OPC-versjon.

En ryddig førerplass bør være en selvfølge på en ny bil i dag, og Astra GTC Coupé ser lovende ut. Men man bør nok beregne en snau halvtime på å lære seg alle knappene i midtkonsollen. Foto: Netcarshow.com

Det betyr at det tradisjonelle McPherson-opphenget er erstattet av såkalte hi performance-struts, bygget for tøffere påkjenninger og med forbedret geometri som sportslig anlagte sjåfører vil sette pris på. Kortere spindler skal forbedre styrefølelsen og veigrepet, og konstruksjonen gir plass til større hjul.

Bak har man beholdt Opels eget "Watt´s link", og hele chassiset implementerer FlexRide - det justerbare fjæringssystemet hvor sjåføren kan velge mellom komfort-, standard- eller sport-program ved et enkelt knappetrykk. Hvorvidt dette blir standard fremgår dog ikke av pressemeldingen.

Opptil 180 hester - foreløpig

Bilen vil kunne bestilles allerede i nær fremtid, da i to utstyrsversjoner og med fire forskjellige motorer: To forskjellige versjoner av 1,4 liters turbo med enten 120 eller 140 hestekrefter, eller en 1,6 liters turbo med 180 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse som standard.

Ikke en eneste karosseriplate går om hverandre med de mer sedate medlemmene i Astra-familien. Men antennen og speilhusene, og ett av til sammen syv felg-valg, er hentet fra det ordinære Astra-programmet. Foto: Netcarshow.com

For diesel-folket kommer bilen i en ikke mindre spennende toliters CDTI turbodiesel-utgave med 165 hestekrefter, også den med sekstrinns manuell som standard.

Del med Facebook-vennene dine!

Det virker med en slik motor-rekke som et sterkt understatement når man melder at en "sportslig versjon vil komme senere". Men man tenker selvsagt på OPC-versjonen, som vi foreløpig ikke får vite mer om enn at den kommer i 2012.

Og at den blir ganske voldsom behøver man ikke være rakettforsker for å skjønne.

Les også: Her er OPC-versjonen under testing

Del med dine Facebook-venner