33.400 pasienter har meldt inn feilbehandlinger de siste ti årene. Misnøye gjennomsyret resultatene fra undersøkelsene TNS Gallup gjorde for NPE. Kun 30 prosent av de spurte opplever at ordningen har «pasienten i fokus», mens 40 prosent mener det motsatte, skriver VG.

– Ikke bra

– Det at såpass mange er kritiske til virksomheten, er ikke bra for oss. Vi er opptatt av å ha tillit i befolkningen, sier kommunikasjonssjef Øydis Castberg i Norsk Pasientskadeerstatning, som påpeker at pasientene ofte forventer at de skal være deres «advokat» – og ikke en nøytral instans.

Advokat Espen Rekkedal, som tidligere har jobbet i NPE, mener erstatningsordningen ville tjent på å inkludere personlige samtaler. Med flere tusen saker i året foregår saksbehandlingen nå hovedsakelig i skriftlig form.

Etterlyser dialog

Advokat Janne Larsen, som har 13 års erfaring fra Pasientskadenemnda, mener det statlige forvaltningsorganet i større grad må ta med pasienten og vedkommendes advokat med på råd under saksbehandlingen.

– Spesielt viktig er dette ved valg av medisinsk sakkyndige og utforming av mandat. Det vil styrke tilliten og gjøre det lettere å akseptere vedtaket, sier hun til VG. (©NTB)