telebutikken (Foto: Privat)
telebutikken (Foto: Privat)

Telebutikken ga blaffen i Forbrukerrådet

Nektet kunden å heve Blackberry-kjøpet: – Følte at jeg snakket til en vegg.

I september i fjor kjøpte Anders Plener Pedersen fra Bergen en Blackberry Bold 9700 for 5999 kr hos Telebutikken Lagunen.

Både butikken og produsenten reklamerte med at den kunne synkroniseres med Mac, i tillegg fulgte det med programvare for Mac.

Da det viste seg at mobilen likevel ikke fungerte med Mac nektet butikken å heve kjøpet. De ville heller ikke høre på Forbrukerrådets anbefaling om å gi kunden pengene tilbake.

Les også: Dette nettbrettet er rett og slett elendig

Svarte ikke på kundens klager

– Jeg gikk tilbake til butikken samme dag og fikk en nettadresse til en programvare fra importøren. Men problemet løste seg ikke, så da leverte jeg en skriftlig klage, forteller Anders.

Etter 40 dager, tre skriftlige klager og ingen svar, sier Anders at daglig leder, Kim André Lindborg, til slutt lovte ham å heve kjøpet. Men én uke senere fikk Anders kontrabeskjed.

– Jeg fikk en e-post der daglig leder sier at de likevel ikke vil heve kjøpet fordi det ikke var noe feil med programvaren, forteller Anders oppgitt.

– Jeg følte jeg snakket til en vegg. Jeg tok til og med Mac-en og telefonen med til butikken for å vise at synkroniseringen ikke fungerte, men daglig leder var ikke interessert i å se på det. Det er vanskelig for meg å dokumentere en feil når han ikke vil se beviset, sier Anders.

Les også: iPhone 4 eksploderte i bilen - tåler ikke minusgrader

Nekter å høre på Forbrukerrådet

Ettersom månedene gikk ble Anders’ frustrasjon større og større. Til slutt kontaktet han Forbrukerrådet, som mente at telefonen har en vesentlig mangel når den ikke lever opp til løftene i markedsføringen.

31. mars skriver Forbrukerrådet følgende i et brev til butikken: ”Pedersen har kjøpt telefonen på bakgrunn av den kunne brukes sammen med en Mac. «Forbrukerrådet anbefaler derfor at Anders Pedersen får hevet kjøpet og at Telebutikken Lagunen tilbakebetaler ham 5999 ,-»

En uke senere svarer Kim André Lindborg pr e-post: ”Vi godtar ikke den beslutningen som er gjort her.”

– Jeg ble litt sjokkert over at han ikke forstod saken, sier Anders, som også kan fortelle at butikken fjernet den misvisende markedsføringen etter at han kontaktet Forbrukerrådet.

Se også: iPhone-mysteriet Apple ikke vil uttale seg om - Kurt mottar samtalene dine

Saken løst på 15 minutter

Når vi ringer daglig leder, Kim André Lindborg, får vi beskjed om at han vil ringe oss tilbake. Men før vi får snakket med Lindborg igjen, blir Anders oppringt av Tommy Dale som er regionssjef i Netcom shops.

– Dale tilbød meg å få heve kjøpet, forteller Anders.

– Jeg spurte hva som var nytt i saken og fikk beskjed om at han akkurat hadde fått sakspapirene fra daglig leder i Telebutikken Lagunen, og at det var mest klokt å løse saken, fortsetter Anders.

Les også: Ødelagte iPhones åpnes ikke på verkstedet

– Burde vært løst tidligere

Vi ringer Tommy Dale som beklager at saken har gått så langt.

– Vi vil se på våre rutiner, sier Dale.

Når vi ringer til Kim Andre Lindborg igjen, får vi beskjed om at han ikke får uttale seg. Lindborg presiserer imidlertid at sjefen hans løste saken etter at TV 2 hjelper deg ringte.

Når vi spør hvorfor han ikke ville se på problemet da Anders kom med mobilen og Mac-en til butikken, svarer han at det aldri har skjedd. Samtidig sier han at de legger seg flate i saken.

– Jeg blir oppgitt, sier Anders, som likevel er glad for at han nå får hevet kjøpet - åtte måneder etter at han kjøpte mobilen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter