KAN VÆRE ULOVLIG: Slik ser meldingen ut som Forbrukerombudet får klager på.  (Foto: TV 2/illustrasjon)
KAN VÆRE ULOVLIG: Slik ser meldingen ut som Forbrukerombudet får klager på. (Foto: TV 2/illustrasjon)

Denne meldingen kan være ulovlig

Mobilbrukere skal ha fått reklame uten å ha gitt samtykke. – Alle sammen er meldt på vår konkurranse, svarer daglig leder for teleselskapet M Quest.

Forbrukerombudet har de siste to ukene fått klager fra i overkant av 20 personer som mener de har fått ulovlig SMS-spam på mobilen.

Reklame uten samtykke

Det er selskapet M-Quest AS som har sendt ut et stort antall SMS-er med reklame for nettstedet Tulletelefon.no.

– Personene som klager opplyser at de ikke har kundeforhold til selskapet som står bak utsendelsen, og de har aldri samtykket til å få en melding av denne typen, sier Lars Grøndahl fagleder i Forbrukerombudet.

Har du fått en slik melding? Klikk her for å tipse oss

Forbrukerombudet sendte i forrige uke brev til selskapet der de ber om dokumentasjon på at kundene har samtykket til å få en slik melding.

– Vi har også bedt om å få vite hvor mange denne meldingen er sendt til, sier Grøndal til TV 2.

Kan ikke selskapet komme med tilstrekkelig dokumentasjon innen 17. juni har de handlet i strid med markedsføringsloven og risikerer økonomiske sanksjoner.

– Dokumentasjon i orden

I en knapp kommentar til TV 2 sier daglig leder Rune Halvorsrud i M Quest sier han er i ferd med å sanke inn dokumentasjonen Forbrukerombudet krever.

– Alle kundene er påmeldt i vår konkurranse via nettstedet www.vi.no. Dette er en gratistjeneste der de kan bruke våre tjenester mot å motta reklame, sier Halvorsrud til TV 2.

– Klagerne sier de ikke aktivt har meldt seg på?

– Vi har dokumentasjon på dette, med IP-adresser og alt, som vi skal sende til Forbrukerombudet, sier Halvorsrud.

Selskapet har også tidligere vært i Forbrukerombudets søkelys etter å ha sendt ut uønskede SMS-er til forbrukere, noe ombudet også tar opp i brevet til selskapet.

Stort problem med SMS-spam

I 2007 gjorde Forbrukerombudet en stor undersøkelse av selskaper som tilbyr underholdning via SMS. Undersøkelsen avdekket mangelfull informasjon om pris og vilkår for tjenestene de tilbyr.

– Dessverre er det fortsatt et stort problem at firmaer sender ut spam på e-post eller SMS uten at mottakerne har bedt om det. Vi vil fortsette å gripe inn mot disse firmaene, sier forbrukerombud Gry Nergård.