Stadig færre detaljer er skjult på førseriebilene av nye Mercedes Benz B klasse, som kommer på markedet til høsten. (Foto: Scoopy)
Stadig færre detaljer er skjult på førseriebilene av nye Mercedes Benz B klasse, som kommer på markedet til høsten. (Foto: Scoopy)

Mercedes B-klasse: Denne skal mange norske familier kjøpe

Lavere, men fremdeles med meget god plass under taket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For et par måneder siden viste vi de første, svært maskerte bildene av det som skal bli høstens store nyhet fra Mercedes-Benz. Den nye B-klassen skal bli en bil som ifølge ryktene er skreddersydd for å lokke kunder som trenger en praktisk, men ikke altfor stor familiebil.

Nå har våre venner i bilspion-byrået Scoopy vært ute med kameraet igjen, og oppdaget nok en testbil i trafikken. Og det er helt tydelig at det nærmer seg lansering, for flere og flere detaljer blir synlig etterhvert som testingen nærmer seg slutten - og kun de siste, produksjonsklare detaljene gjenstår å se hvordan fungerer i praksis.

Mercedes B-class 001 (Foto: Scoopy)
Mercedes B-class 001 (Foto: Scoopy)

I forhold til sist gang ser vi nå mer av profilene i karosseriet, og som ventet er det en langt mer - unnskyld det slitte uttrykket - dynamisk bil vi får se i forhold til den gamle. Dette understrekes av elementer som LED-lys i begge ender.

Mer kjøreglede, mindre "container-preg"

På den fotograferte førseriebilen har man tydeligvis lagt mye jobb i maskeringen av bakdørene, og ting kan tyde på at det dukker opp en markert profil der som skal gi bilen karaktér - på samme måte som på nåværende E-klasse, og etter mønster av skissene som for en tid siden ble vist av kommende A-klasse.

Mercedes B-class 003 (Foto: Scoopy)
Mercedes B-class 003 (Foto: Scoopy)

Det langt friskere preget enn på dagens "familiecontainer" kommer selvsagt av at bilen er noe lavere, men også av mer bevisst linjeføring. Denne har langt mer preg av "kjøreglede" enn "befordring" i seg allerede når du ser på den, og det vil forundre oss mye om det ikke er lagt opp til at det inntrykket også skal vedvare etter at man har satt seg inn i bilen.

Les også: Her får du mange seter for få kroner

På bildene ser det samtidig ut til å være meget god plass under taket i bilen, uten at vi skal gi oss inn på noen analyse av marginer i forhold til den utgående modellen. Den enklere gulvkonstruksjonen vil dermed uansett kunne gi betydelig plassgevinst, selv om den nye bilen er klart lavere enn den utgående.

Mercedes B-class 004 (Foto: Scoopy)
Mercedes B-class 004 (Foto: Scoopy)

En av de store nyhetene med denne bilen er som tidligere skrevet at Mercedes dropper den avanserte og kostbare sandwich-konstruksjonen med dobbelt gulv og i stedet går for en tradisjonell løsning, noe som gjør at man sparer mye plass i bunnen av bilen.

Motorer fra Renault

Den andre, store nyheten fikk nok mange til å sette morgenkaffen i halsen da den ble kjent: At Mercedes nå skal samarbeide med Renault om motoriseringen.

Mercedes B-class 005 (Foto: Scoopy)
Mercedes B-class 005 (Foto: Scoopy)

Etter det Scoopy erfarer er nå markedsføringsstrategien klar: Når bilen debuterer til høsten blir det først i den mest motorsterke versjonen, som skal få Mercedes egne 2,2 liters dieselmotor. Deretter vil de Renault-motoriserte versjonene dukke opp i tur og orden. Det vil si en 1,2 liter, 1,4 liter og 1,8 liter med turbo, samt en 1,6 liter diesel.

Del med Facebook-vennene dine!

På sikt skal det også lanseres varianter med både hybrid-løsninger og helelektrisk drift av bilen.

Girkassene i bilen blir sekstrinns, enten i manuell versjon eller med dobbeltclutch. Begge versjoner vil etter det Scoopy erfarer får start/stopp-teknologi for å spare ytterligere drivstoff.

Les også: Snart kommer en ny ML også...