Volkswagens nye pickup utfordrer Amarok blir mange ganger tøffere og en offroader å passe seg for når Delta 4x4 har gitt den en solid make over. Foto: Delta 4x4
Volkswagens nye pickup utfordrer Amarok blir mange ganger tøffere og en offroader å passe seg for når Delta 4x4 har gitt den en solid make over. Foto: Delta 4x4

Delta 4x4: VW Amarok for deg som vil opp og frem

Tysk tuner gir VWs nye pickup 200 hk og 3,6 tommer ekstra bakkeklaring.

Har du hørt om Delta 4x4? Hvis ikke, er du neppe alene. Men du skal vite at den tyske tuneren, som du kanskje allerede ut fra navnet skjønner at konsentrerer seg om barske maskiner, her over 60 bilmodeller på sin merittliste. Alle skal ha blitt adskillig råere til å ta seg frem i naturen, og sikkert også å se på, etter å ha vært innom fabrikken i Unterumbach.

Alt fra Porsche Cayenne til Kia Sorento har utviklet en langt råere personlighet etter et lite kuropphold hos Delta. Og nå er det VW Amarok sin tur.

200 hester under panseret

Volkswagens nye stolthet har, som Obelix, blitt utsatt for et skikkelig dypdykk i gryta med styrkedrikk. Uten at detaljene fremgår er effekten i tolitersmotoren økt fra 163 til 200 hestekrefter, og ut fra formuleringene virker det som at man har oppnådd dette kun ved hjelp av softwareoppdateringer.

Modifisert fjæring gir Amarok 1,6 tommer høyere bakkeklaring enn standard, og avhengig av hjulvalget kan man totalt komme hele 3,6 tommer opp i luften sammenlignet med originalen. Foto: Delta 4x4
Modifisert fjæring gir Amarok 1,6 tommer høyere bakkeklaring enn standard, og avhengig av hjulvalget kan man totalt komme hele 3,6 tommer opp i luften sammenlignet med originalen. Foto: Delta 4x4

I så fall er det en betydelig prosentmessig økning, og det bekrefter følelsen vi satt med da vi testet bilen for en tid siden, av at dette var en fleksibel maskin som hadde enda mer inne enn det VW hadde tatt ut av den.

Les vår test av Amarok her:

Delta-versjonene har dog mer å by på. Ikke nok med at du får krefter til å komme deg frem, du kommer høyt nok til å kunne se litt stort på det også om underlaget er noe tvilsomt.

Med den råeste pakken fra Delta ruller nemlig på eksklusive og råbarske felger fra Beadlock i dimensjon 18 x 9 tommer, med ikke mindre seriøse offroad-dekk signert Mickey Thompson i dimensjon 305/60 18.

Stort tilbehørsprogram

I tillegg til den ekstra høyden over bakken dette gir er selve fjæringen ombygget med et løftekit på 1,6 tommer, og totalt gir dette bilen 3,6 tommer mer bakkeklaring enn en standard Amarok.

Piaa-lamper, krommede bøyler og hjul av den barskeste typen gjør Amarok enda tøffere etter å ha vært innom Delta 4x4 i Unterumbach. Foto: Delta 4x4
Piaa-lamper, krommede bøyler og hjul av den barskeste typen gjør Amarok enda tøffere etter å ha vært innom Delta 4x4 i Unterumbach. Foto: Delta 4x4

Med doble eksosutslipp og veltebøyle i polert, rustfritt stål, samt en røslig lysrigg med PIAA 520-lamper, legger ikke bilen på noen måte skjul på sine ambisjoner om å konkurrere med de tøffeste offroaderne i klassen.

Del med Facebook-vennene dine!

Delta 4x4 har dog også tatt frem andre hjulalternativer og diverse annet tilbehør til bilen, som gjør at man kan gå for en noe mildere offroader dersom både aksjonsradius utenfor allfarvei og lommebok skulle tilsi at denne verstingen blir litt i grøvste laget.

Les også: Skuddsikker båtfrakt i 200 km/t? Her er bilen for deg