To av de aller første Honda N600´ene i Norge har overlevd, og er til salgs på én gang. Foto: Finn.no / montasje
To av de aller første Honda N600´ene i Norge har overlevd, og er til salgs på én gang. Foto: Finn.no / montasje

Honda N600: To av de første som kom til Norge lever fremdeles

De kom med samme båt - nå er begge til salgs igjen.

Litt utover 80-tallet fikk de små japanerne ord på seg for å være nærmest evigvarende. De var enkelt bygget med få ting som kunne gå i stykker, og materialkvaliteten var tydeligvis meget høy på de stedene hvor slitasjen var mest merkbar.

Det ryktet rakk de aldri å få, de første japanerne som kom hit, fra midt på 60-tallet og et tiår fremover. Før de rakk å bli gamle, slik at teknikken ble satt på prøve, så pleide nemlig stålmarken å forsyne seg grovt av dem. Etter noen år med norsk vinter kom gjerne støtdemperne opp og laget oppover-bulker i panseret, stolfestene gikk gjennom gulvet, og eksosanlegget lå plutselig igjen i garasjen.

Kalkulert risiko

Les også: Her er den kanskje eldste Subaruen i Norge

Man skulle tro det ville få norske forbrukere til å steile. Men japanernes første markedsstrategi i Norge var å selge biler til uslåelig lave priser, dermed var det vel en form for kalkulert risiko at de kanskje ikke ville vare så lenge.

Og strengt tatt var ikke dyrere biler så dårlige til å ruste de heller, selv om det tok lengre tid før de var helt morkne.

På den bakgrunn er det overraskende å notere at hele ti prosent av de første Honda N600´ene - bilen som senere skulle bli til den velkjente Civic´en - som kom til Norge, har overlevd. Det er nemlig konklusjonen, etter at de to bilene som utgjør denne ti-prosenten "møttes" på Finn.no denne uken:

To eiere

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Den røde bilen, som oppgis å ha hatt kun to eiere og fremstår som temmelig urørt, skal nemlig - ifølge annonsen - være en av de 20 første som kom med den første båten. Den oppgis å være en 1970-modell, men ble ikke førstegangsregistrert før i 1972. Det antyder vel at det tok noe tid å overbevise det norske folk, selv om prisen var lav.

Se annonsen her:

Med bare 27.000 kilometer på telleren har den nok vært tatt så godt vare på at den aldri har stått i fare for å ruste bort, slik som sine samtidige søsken.

Hendelsesrik historie

Den grå bilen skal, også ifølge annonsen, være den første som ble solgt fra en norsk forhandler, og har dermed etter all sannsynlighet kommet med samme båt som den røde.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Denne annonseres som 1969-modell, og har hatt en noe mer hendelsesrik historie: Den skal for svært mange år siden ha blitt restaurert av importøren og vært brukt som utstillingbil i deres lokaler, før den av en eller annen grunn ble satt på en låve i 20 års tid. At den nå "starter og går" antyder vel at den kan ha behov for litt ømhet og omtanke etter Tornerose-søvnen.

Del med Facebook-vennene dine!

Regner vi oss tilbake, er det da sannsynlig at bilen var rundt 20 år gammel da den ble restaurert. Da var det nok mange år siden de fleste andre var borte, men med 60.000 kilometer var nok heller ikke denne blant de som hadde vært mest brukt.

Se annonsen her:

Dermed kan kanskje ingen av disse to egentlig dokumentere teknisk slitestyrke, men de viser i hvertfall at det var mulig å redde dem fra rust-døden hvis man virkelig gikk inn for det.

Les også: Dagens Civic - et romskip på hjul

Har du noen minner fra de aller første japanerne som kom til Norge? Fortell i kommentarfeltet under!