Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg - rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet.  Illustrasjonsfoto.
Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg - rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet. Illustrasjonsfoto.

Advarer mot å kjøpe katta i sekken

Mange angrer etter å ha kjøpt bil usett på nettet, viser tall fra Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil, viser undersøkelsen som er gjort av Forbrukerrådet. De får hvert år tusenvis av spørsmål fra folk som har kjøpt bruktbil, og føler de har kjøpt katta i sekken, skriver siste.no.

Fungerende leder Mathieu Veulemans i Forbruker Europa minner om at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av forhandler, og kjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av en annen privatperson.

– Kjøpsloven gir begrensede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, slik at du må passe bedre på når du kjøper av privatperson. Vi ser altfor mange som kjøper bil usett fra nettet, sier Veulemans.

Det sies at det koster 50.000 kroner å kjøre ut av butikken med en ny bil, ifølge Veulemans.

Mye å spare, mye å tape

– Mange velger derfor å kjøpe brukt, men dessverre er det lett å kjøpe problemer også. Det viser tall fra Forbrukerrådet, hvor bilkjøp har vært på klagetoppen i en årrekke, sier han.

Mange av klagene til Forbrukerrådet oppstår som følge av en dårlig kontrakt, og kjøper og selger er uenig om hva som er avtalt.

– Kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper bil. Det er altfor dårlig. Har man en skriftlig avtale, er det mye lettere å bevise hva som er avtalt. Får man med alle viktige opplysninger om bilen i kontrakten før den signeres, vil både kjøper og selger slippe unødvendig «kollisjon», påpeker Veulemans.

Forbrukerrådet understreker at det ikke er angrerett mellom private. En avgjørelse fra Høyesterett sier også at når det gjelder bilkjøp, må man se på netthandel som annonsering, slik at forbrukeren ikke kan vise til angrerettloven, selv om selger er profesjonell.

– Mangler man kunnskaper om bil, og ikke har noen til å hjelpe seg, kan man få utført en salgstest hos et bilverksted. Det kan være en lønnsom investering, sier lederen i Forbruker Europa.

Ikke bare tekniske mangler

Det finnes andre hull i veien enn tekniske feil. Heftelser følger bilen, og ikke eieren. Mange har opplevd å kjøpe gjeld, opplyser Forbrukerrådet.

– Det hjelper ikke om selger har gitt feil opplysninger, når namsmannen tar bilen din. I Brønnøysundregisteret kan man sjekke eventuelle heftelser. Kjøper man av en svindler, sitter man som oftest igjen uten bil og penger, advarer Veulemans.

Forbruker Europa minner også om at norsk kjøpslov gjelder dersom nordmenn kjøper bil fra utlandet, via firmaer som driver med import av bruktbiler for videresalg.

– Kjøpsloven gjelder enten du kjøper av en privatperson eller av en næringsdrivende. Siden bilene er tilpasset lokale forhold, skal selger alltid opplyse at bilen er importert – ellers vil det være en mangel. Det viser praksis fra Forbrukertvistutvalget, sier Mathieu Veulemans.

Les flere bil og motor-saker fra Siste.no her:

Les også: Bennys beste råd - slik unngår du å bli lurt