Lege Andreas Eenfeldt mener folk blir fete av nøkkelhullmat
Lege Andreas Eenfeldt mener folk blir fete av nøkkelhullmat

Spis deg frisk og slank med lavkarbodiett

– Vi bør spise det vi er designet for, anbefaler allmennlege og kostholdsblogger Andreas Eenfeldt.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Kostdoktorn» heter Sveriges største helse- og kostholdsblogg.

Mannen bak bloggen er allmennlege og forfatter Andreas Eenfeldt.

– Det er veldig stor interesse i dag for hvordan man skal spise for å bli frisk og smal, sier Andreas Eenfeldt til God morgen Norge.

Eenfeldt har også gitt ut boken Matrevolusjonen. Den kan du lese om her!

Andreas Eenfeldt var gjest i God morgen Norge. Se hele innslaget nederst i saken.

Les også om: Lavkarbodiett kan gi helseplager

Hva er egentlig lavkarbo?

Mange er nok litt forvirret hva dietter gjelder. Det har Eenfeldt forståelse for.

– Jeg tror mange er frustrerte og at det er mye forvirring. Fra -80 tallet og framover har vi vært overbevist om at fett er farlig, men nå ser vi mer og mer at dette har vært feil, forklarer Kostdoktorn.

– Det er mer sånn at hvis du vil holde deg frisk og smal, er det sukker og stivelse du bør være forsiktig med i første omgang, sier han.

Steinalderdiett eller lavkarbo som mange kaller det handler om å unngå produkter ting som godteri, brus, som inneholder sukker og brød, pasta, ris og poteter, som brytes ned til glukose i magen.

– Det er ikke bra for folk med diabetes og for de som vil holde vekten. For når kroppen skal behandle denne glukosen, produserer den mer insulin, som er kroppens fettlagerhormon. Så man får kroppen til å lagre fett ved å spise stivelse og sukker, sier han.

Sukker og mel gjør oss syke

Eenfeldt hevder at karbohydrater som sukker og hvitt mel gjør oss syke og overvektige.

Hvis vi spiser det vi er designet for å spise, vil vi holde oss slankere og friskere, mener legen.

– Sukker og hvitt mel ble introdusert for oss mennesker for ca. 300 år siden. I steinalderen var ikke dette en del av kostholdet vårt, forklarer Eenfeldt.

Frykten for høyt kolesterol og hjertesykdommer, er grunnen til at vi har blitt advart mot fet mat.

– Problemet med det er at man må spise mer av noe annet for å bli mett. Med andre ord, spiser man mer av sukker og stivelsesholdige produkter.

Les også om Elisabeth som slanket seg 102 kilo

Les også om Jan Øyvind Helgesen som slanket seg med lavkarbo

Nøkkelhullmat gjør deg fet

– Det som er bra med fett er at man blir mett av fett. Man blir ikke fet av fett mer enn man blir grønn av grønsaker, sier kostdoktorn.

Hva med den norske nøkkelhullmaten?

– Som lege treffer jeg daglig pasienter som har fulgt gamle råd som nøkkelhullmaten, og så har de blitt fete og syke istedet, ironisk nok. Og når de begynner å spise det motsatte, fett, grønsaker, fisk og kjøtt, går de ned i vekt.

Kan du dokumentere det?

– Ja det kan jeg. Men dette er også noe som viser seg i moderne studier. Man har sett at lavkarbokost gir mer effektiv vektnedgang enn den umoderne light-kosten, sier eenfeldt.

Hva er Steinalderkosthold?

Teorien bak steinalderkostholdet er at vi mennesker bør spise det kostholdet vi er designet for.

Siden menneskeheten historisk sett har levd lengst i steinalderen, skal dette kostholdet være best for oss, mener legen.

Mat med mye fett og proteiner gjør oss mett uten blodsukkerstigning, dermed forsvinner søtsuget og behovet for snacks.

Mat med mye karbohydrater derimot gir rask blodsukkerstigning, påfølgende utskillelse av insulin i blodet og man blir raskt sulten igjen

* Anbefalt mat: kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over jorden, naturlig fett (smør, ost, fettrand)

* Unngå karbohydrater: sukker- og stivelsesrik mat (brød, pasta, ris, poteter)

Valg av fett:

* Smør, fløte, kokosfett, olivenolje, rapsolje

Valg av grønnsaker:

* Kål, asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven, spinat, sopp, agurk, grønn salat, avocado, løk, paprika, tomat (vokser over jorden)

Meieriprodukter:

* Velg alltid det feteste alternativet; smør, Bremykt, kremfløte, crème fraîche, fete oster

Nøtter med måte

Bær i moderate mengder pga. høyt sukkerinnhold

Hva anbefaler du å spise på lavkarbokost, hvis man har lyst på noe litt søtt? Les svarene fra nettprat med kostholdsekspert Sofie Hexeberg.

Hvordan unngå juksemat?

«Juksemat» finnes billig i butikkhyllene, men den er så unaturlig at den ikke engang råtner.

– Ikke engang mikroorganismer kan leve av den, hevder Eenfeldt.

Ligg unna:

1. produkter med kunstige ingredienser (ikke fordi det i seg selv er farlig, men fordi de kun trengs i juksemat og indikerer at maten er unaturlig)

2. mye sukker og stivelse (karbohydrater)

3. lettprodukter (ofte samme produkter som under pkt. 1 og 2)

4. margariner: industriell smørimitasjon med unaturlig høyt omega-6-innhold, statistisk koblet til astma, allergi og andre betennelsessykdommer

Andreas Eenfeldt forteller om steinalderdietten, og gir diettråd i God morgen Norge. Se video her: