guttmedfrukt (Foto: Illustrasjonsbilde: Colourbox)
guttmedfrukt (Foto: Illustrasjonsbilde: Colourbox)

Dette er sunt for barnet ditt

Ernæringsekspert Cathrine Borchsenius mener mange norske barn får i seg altfor mye sukker.

cathrine-borchsenius-web
cathrine-borchsenius-web

Undersøkelser viser at de som spiser sunt som barn, fortsetter å ha et sunt kosthold resten av livet.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius mener derfor foreldre har en unik mulighet til å påvirke sine barns matvaner i positiv retning.

Se Wenches sunne og barnevennlige fiskeoppskrift: Wenches fiskerett for barna

Mye frukt og grønt

– Jo mer frukt, bær og grønnsaker vi spiser, desto sunnere er det, sier Borchsenius.

– Frukt og grønt er stappfulle av gunstige antioksidanter, som er viktige for helsen og reduserer risikoen for sykdom, sier hun.

Borchsenius mener det å få barn til å spise mer frukt, bær og grønnsaker, handler om tilgjengelighet og tilvenning.

– Mange barn er glad i frukt og grønt, men spiser likevel litt for lite av det. Litt av grunnen er kanskje mangel på tilgjengelighet. Undersøkelser viser at barn som blir tilbudt frukt, bær og grønnsaker ofte, også vil spise mer av dette.

Ønsker du at barnet ditt skal få i seg mye frukt og grønt, holder det altså ikke å bare servere grønnsaker til middag.

Klikk her for å lese mer om frukt og grønt til barn

Mer fiber

Ifølge Cathrine Borchsenius spiser de aller fleste for lite fiber, dette gjelder også barn.

– Velger du grove og fiberrike matvarer til barnet ditt, sørger du ikke bare for at det får i seg mer fiber, men du styrer også unna altfor mye raske karbohydrater, sier hun.

– Resultatet blir bedre fordøyelse, jevnere blodsukker, bedre konsentrasjon, og mindre søtsug.

fruktfiber (Foto: Colourbox)
fruktfiber (Foto: Colourbox)

Borchsenius mener vi derfor bør velge knekkebrød, brød og frokostblandinger med mye fiber og lite sukker, fremfor produkter med mye sukker og lite fiber.

Klikk her for å lese mer om grovt brød.

Mindre sukker

Borchsenius mener mange norske barn får i seg altfor mye sukker.

– Den største kilden til sukker er saft, brus, kjeks og søtsaker. Dette er mat og drikkevarer som ikke inneholder så mye andre næringsstoffer, og bidrar derfor med såkalte «tomme kalorier».

– Barn som får i seg altfor mye sukker, kan fort spise og drikke seg for mette på sukkerholdige mat- og drikkevarer, noe som gjør at de ikke får i seg nok av annen sunn mat, sier hun.

Mange foreldre unngår å gi barna sine yoghurt fordi det inneholder sukker, men ifølge Borchsenius er yoghurt et fint lite mellommåltid for mange barn.

– Det ikke alle tenker på, er at en yoghurt inneholder mindre sukker enn et glass saft. Dessuten er det mange andre viktige næringsstoffer i en yoghurt, avslutter hun.

Klikk her for å lese mer om barn og yoghurt