Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Dashboardene i Lincoln Continental Mark IV og V mellom 1971 og 1979 er blant de mest mastodontiske i bilhistorien. På Tor Stavsøiens Mark V er til og med "treverket" i hjørnene på rattputen intakt, noe som indikerer usedvanlig godt vedlikehold. Foto: Privat
Dashboardene i Lincoln Continental Mark IV og V mellom 1971 og 1979 er blant de mest mastodontiske i bilhistorien. På Tor Stavsøiens Mark V er til og med "treverket" i hjørnene på rattputen intakt, noe som indikerer usedvanlig godt vedlikehold. Foto: Privat

BILEN MIN: Maken til Tors Lincoln Continental får vi neppe se igjen

5,85 meter og 2.200 kilo er ikke akkurat hverdagskost.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Hva man enn måtte mene om biler som er større enn normale, norske borettslagsgarasjer: Noe mer behagelig og "flygende teppe-aktig" enn en amerikansk luksusbil fra 70-tallet er det ikke mulig å finne. Og det vil heller aldri komme.

Det er Tor Stavsøien på Eidsvold enig i. Det er nemlig han som har sendt oss disse bildene av sin trippel-hvite Continental Mark V, som er noe av det ypperste som er bygget rent komfortmessig.

Les også: Intet er som før - nå lager Cadillac småbil

Gammeldags og behagelig

Amerikanerne holdt svært lenge på sine biler med separat ramme. Umoderne, javisst, men konstruksjonen hadde sine fordeler nettopp med tanke på komfort ved kjøring på flat og pen vei. Det er det mer av i USA enn på vår side av atlanteren, og så lenge bensinen ikke kostet altfor mye var økt vekt ikke noe argument for å gå for en mer avansert unibody-konstruksjon.

Mark V, som kom i 1977, hadde samme designspråk som forgjengeren. Men strammere linjer og en grundig slankeprosess fjernet 7 cm lengde og hele 193 kilo - uten at den ble noen pusling likevel. Foto: Privat

De som hadde råd til de feteste bilene kjørte ikke aktivt i svingene uansett. Og for den saks skyld: De av oss som har klokket noen mil bak rattet i slike biler kan skrive under på at de henger overraskende godt fast i veien, selv om det krenger ganske godt ved sportslig kjøring i svingene.

Bilene vokste seg større gjennom 60-tallet og frem til begynnelsen av 70-tallet. Samtidig ble arbeidet med å isolere bort både vibrasjoner, lyd og alt som minnet om asfalten noen desimeter under buksebaken intensivert, og dermed oppnådde man en "komfort-topp" på de dyreste bilene midt på 70-tallet - før både vekt og størrelse skulle reduseres for å spare bensin.

Slanket vekk 193 kilo på ett år

Tors Lincoln er - hvor utrolig det enn kan høres ut - den første "downsizede" modellen. Forgjengeren Mark IV, som gikk til og med 1976, var 5,92 lang og veide 2.393 kilo...

Behagelig interiør i mykt, hvitt skinn og de tykkeste gulvteppene i manns minne fjerner alt som minner om verden der ute. Bilene kunne også fås med "Ford Quadrasonic" stereoanlegg. Foto: Privat

Selv om vekt og dimensjoner ble redusert, og standardmotoren ble redusert fra 7,5 til 6,6 liters volum, opprettholdt man komfortnivået ganske godt også på Mark V. Det tradisjonsrike designet med skarpe kanter gjorde at modellen ble en suksess i USA, der Cadillacs forhjulsdrevne Eldorado var hovedkonkurrenten.

Begge bød på stort sett det samme utstyret og føltes ganske like på veien - hvilken ende drivhjulene satt i merket man strengt tatt ikke noe til før det veltet ned snø i store mengder.

Flotte langturer i Norge

Det spiller ingen rolle for denne bilen. Riktignok har den kommet til mer snørike strøk på sine gamle dager, men som de fleste andre veteranbiler her i landet brukes den nok mest i sommerhalvåret. Og da er det lite som kan komme opp mot å cruise rundt i en slik kjempe, understreker den fornøyde eieren.

Les også: Tre år gamle Lincoln har færre feil enn Lexus

Eier: Tor Stavsøien, (53)

Bosted: Eidsvoll

Ovalt "operavindu" med Lincoln-logo mellom glassene, "landau top" med imitert skinn på bakre del av taket og den sedvanlige liksom-reservehjulshumpen på baklokket bidrar til en sterk merkeprofil, som Cadillac aldri helt klarte å matche. Foto: Privat

Bilen: Lincoln Continental Mark V, 1977-modell.

Hvor lenge har du eid den? 4 år.

Hva har du gjort med den? Jeg har rettet noen småbulker og lakkert litt på den. Har også justert forgasseren.

Liker best med bilen: Det flotte, hvite interiøret, og at den er original fra 1977.

Liker minst med bilen: Ingenting.

Beste opplevelse med bilen: På lange turer rundt om i Norge.

Plastikken sitter fremdeles på sikkerhetsbeltene i baksetet på Tors Lincoln. Nå må han bygge hus, og håper at en ny eier vil fortsette å ta like godt vare på bilen som han selv har gjort. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Dessverre må den nå selges grunnet husbygging. Jeg håper å finne en ny, seriøs eier som vil ta vare på den for all fremtid.

Har den store motoren

Drømmebil: Ingen spesiell.

Annet: Bilen har optionmotoren, en 7,5 liter V8 med ca. 225 hestekrefter. Triple white, det vil si hvit lakk, hvitt skinninteriør og hvitt vinyltak. Det er ikke mange av disse i Norge i dag. Dette er dessuten en originalbil, hvor plasten sitter på sikkerhetsselene i baksetet fremdeles.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: A-5 - bilen som slottet solgte og kjøpte tilbake

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tor om? Bruk kommentarfeltet under!