Klassisk nyre-grill, tape over hovedlyktene og nedskårne åpninger i siden i stedet for dører. Dette bildet fører tankene hen mot blant annet den opprinnelige 1937 BMW 328. Foto: BMW
Klassisk nyre-grill, tape over hovedlyktene og nedskårne åpninger i siden i stedet for dører. Dette bildet fører tankene hen mot blant annet den opprinnelige 1937 BMW 328. Foto: BMW

BMW 328 Hommage: Se så retro-tøff

Her er BMWs nye konsept - med røtter 75 år tilbake i tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I år fyller BMWs klassiske 328-modell 75 år, og slikt må feires. Modellen var en meget avansert sportsbil for sin tid, og oppnådde i løpet av de fire årene den var i produksjon en fortjent legende-status. Tildels for det flotte designet, vil vi tro, men først og fremst for sine prestasjoner:

Rekorden med 166,7 kilometer i timen i snitt på Mille Miglia fra 1940 står faktisk fremdeles.

Les også: Her er historiens "verste" racerbiler

Jubileet ble markert på Concorso d´Eleganza på Villa d´Este sist helg. Der rullet BMW-folket frem en oppsiktsvekkende roadster, med klare linjer både bakover i tiden og langt inn i fremtiden.

75 år skiller disse bilene. Mens den til venstre høstet store suksesser på racerbanene i årene før krigen, vil vi dessverre ikke få se den til høyre annet enn på utstilling. Foto: BMW

BMW 328 Hommage Concept er utført i karbon, som heller ikke er lakkert. Dermed er poenget med lav vekt svært synlig, og i tråd med originalens oppbygning. 1937 BMW 328 var nemlig en av de aller første sportsbilene som var bygget med rørramme, nettopp med vektbesparing som mål.

Klassiske racing-elementer

Videre har konseptbilen svært klassiske trekk som nedskårne sider uten dører, den har grill etter BMWs tradisjonelle "nyremønster", og i stedet for tradisjonell frontrute har den skårne vindskjermer foran fører og passasjer, i tillegg til aerodynamiske forhøyninger bak hodestøttene.

Ser man bort fra de historiske racerbil-elementene, finner vi igjen mye av linjene fra van Hooydonks konseptbil Vision ConnectedDrive også i denne bilen. Nok et signal om hva vi kan vente fra BMW i tiden fremover. Foto: BMW

Meget lekre stylingtriks, med klar adresse tilbake til 30-tallet, er også lærremmene over panseret, samt de tapede kryssene over hovedlyktene, som racerbiler hadde til langt inn på 70-tallet.

Inne i bilen finnes et svært enkelt dashboard, med turteller og svært lite annet.

Les også: Ekstremt interiør? Her er Sesto Elemento...

Men bilen er ikke bare en flørt med historien. Den er samtidig moderne - og vel så det.

Som i en klassisk sportsbil er alt unødvendig rensket bort fra interiøret i 328 Hommage Concept. Kun turtelleren og noen varsellamper er igjen. Foto: BMW

Flere av designets hovedlinjer kjennes igjen fra konseptbilen Vision Connected Drive, som ble presentert i Geneve for bare et par måneder siden. Skarpe øyne vil også gjenkjenne blant annet baklysene fra plug in-hybriden Vision ED, som etter planen skal komme i produksjon som BMW i8 i løpet av 2013.

Ikke i produksjon

Under panseret sitter BMWs treliters rekkesekser. Intet annet er oppgitt hverken om effekt eller prestasjoner, noe som også ville blitt av heller akademisk interesse da bilen ikke på noe tidspunkt har vært planlagt satt i produksjon.

Del med Facebook-vennene dine!

Likevel er konseptbilen interessant - både som jubileumsmarkering for den gamle legenden, men også som nok en konseptmessig antydning om den fremtidige design-retningen for BMWs roadstere.

Les også: Z1 - husker du denne roadster-floppen?

En del elementer, blant annet baklysene, er hentet fra plug in-hybriden BMW i8, som er på trappene i 2013. Foto: BMW