Yellow-1 (Foto: TV 2 hjelper deg)
Yellow-1 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Yellow krevde 44.500 kroner av Sivs firma

Kjempet fire år før hun vant over Yellow i tingretten: – Saken har kostet meg blod, svette og tårer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet har fått mange henvendelser fra fortvilte eiere av enkeltpersonforetak som føler seg lurt av firmaet Yellow Register Online.

Det svenskeide selskapet ringer ofte til nyetablerte enkeltpersonforetak og tilbyr seg å lage en kostnadsfri hjemmeside for firmaet.

– Jeg var jo nesten som en av guds utvalgte. Yellow skulle bruke nettsiden som et eksempel for andre, sier Siv Undseth Arvesen til TV 2 hjelper deg.

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - folk ble skikkelig forbanna

Tilbyr «gratis» hjemmeside

Yellow skulle bruke hjemmesiden de laget for Sivs firma som egenreklame overfor andre selskaper, hevder Siv.

Det eneste Siv skulle betale var for vedlikeholdet av hjemmesiden noe som utgjorde 599 kroner per måned. Avtalen var bindende i 12 måneder og ville utgjøre 8850 kroner i året inkludert mva.

Siv inngikk avtalen i 2005, men hun var ikke fornøyd med produktet Yellow leverte, og sa til slutt opp avtalen skriftlig i april 2007.

– Jeg var ikke fornøyd, jeg hadde ikke fått det produktet jeg skulle ha, og på bakgrunn av dette ville jeg ut av avtalen, sier Siv.

Les også: Linn (24) flyttet inn og pusset opp - ble kastet ut

Yellow krevde 44.500 kr

Siv trodde avtalen var ute av verden. Hun flyttet, og tenkte ikke noe mer på Yellow før hun tre år senere plutselig fikk tilsendt et krav fra Yellow på 44.500 kroner og en innkallelse til Forliksrådet.

– Umiddelbar reaksjon var vel litt sånn hysterisk latter, vantro og så tenker man at er det mulig, men så ble jeg arg, sier Siv.

Les også: Sondres video gjorde at telefonselger ble omplassert

Vant i tingretten

Siv tapte saken i Forliksrådet, men hun nektet å gi seg og tok saken videre til tingretten. Der vant Sivs firma i tingretten over Yellow.

Siv er glad over dommen i tingretten, men dette har vært en lang prosess som har kostet.

– Det har kostet masse energi, det har kostet meg mer i kroner og øre enn kravet fra Yellow og jeg har fremdeles ikke fått saksomkostningene fra Yellow, sier Siv.

Se også: Kim Remy får varer han aldri har bestilt

Fraskriver seg ansvar

Yellow Registers kundeservice sier til oss i en e-post på svensk at det er ingen firmaer som hever avtaler bare fordi kunden er misfornøyd.

– Derimot hjelper Yellow akkurat som andre seriøse firmaer alltid for at kunden skal bli fornøyd. Kunden må derfor selv bidra som i vårt tilfelle til å gi oss bilder og tekst slik at vi kan produsere en hjemmeside, skriver Yellow Register.

Yellow avviser at de har gjort noe galt, og kritikken fra misfornøyde kunder. Yellow hevder at de har blitt utsatt for hets i svensk presse, og av foreningen mot Yellow i Sverige.

Les også: Disse telefonselgerne ringer deg uansett hva du har krysset av

Får utbetalt saksomkostningene

På spørsmål fra TV 2 hjelper deg på hvorfor Siv måtte kjempe i 4 år mot selskapet og gå helt til Tingretten for å få avtalen ut av verden, svarer Yellow Register følgende:

– Den lange tiden som saken har pågått skyldes at rettshåndteringen har tatt veldig lang tid. Dette beklager vi veldig, samtidig som at det ikke er noe vi har kunnet påvirke, skriver Yellow.

Yellow skylder også på en intern feil som har gjort at Siv og firmaet hennes ikke har fått utbetalt saksomkostninger fra Yellow som de ble dømt til å betale til henne innen 14. februar i år.

Sivs firma fikk tidligere denne uken utbetalt saksomkostninger fra Yellow Register.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter