Ford Fiesta ST (Foto: Scoopy)
Ford Fiesta ST (Foto: Scoopy)

Ford Fiesta ST: Endelig kommer den

Nå får vi se hva denne bilen egentlig duger til

Ford Fiesta er en de morsomste småbilene som finnes akkurat nå. Kult design, skarp styring og generelt gode kjøreegenskaper bidrar til det. Men den har manglet en helt vesentlig ting – så langt. Nemlig motor. Med riktig motorisering skal dette kunne bli en skikkelig liten, morsom GTI-bil.

Den som venter på noe godt – venter ikke forgjeves. Den hissigere ST-utgaven er nå underveis. Motriseringen skal da kunne lokke fram smilet på de fleste av oss.

1,6-liter turbo

Ford-Fiesta-ST-forfra (Foto: Scoopy)
Ford-Fiesta-ST-forfra (Foto: Scoopy)

En helt ny og miljøvennlig EcoBoost bensinmotor på1,6-liter og 177 hk og er ment å erstatte den aldrende en 2-literen på 150 hk. Den nye 1,6-literen får direkte bensininnsprøytning og har en liten, men kjapp turbo kombinert med variable ventiltider.

Les vår test av Ford Fiesta Sport her:

Bildene er tatt under test kjøring på Nürburgring og bortsett i fra en liten løsnese, er den helt ukamuflert.

Større grill og dobel eksos

Rent estetisk er det ikke store forandringen fra tre-dørs Fiesta Sport-en vi testet for en tid tilbake (se link over) Men under den tildekte fronten skal det finnes en nye, større grill. Den har fått doble eksosrør og en litt annen diffuser bak.

Både front og bakspoileren kjenner vi igjen fra tidligere, vi legger også merke til at ST – i alle fall på disse bildene – ikke har kanalskjørtene som vår test bil med 90 hk dieselmotor hadde.

Ford selv definerer VW Polo GTI og Opel Corsa OPC som nærmeste konkurrentene til ST-en. De første kundene vil få sin Ford Fiesta ST enten rett før – eller rett etter - årsskiftet. Prisene er ikke klare ennå, men vi gleder oss allerede til testing av den etterlengtede nykommeren.

Del med Facebook vennene dine

Ford-Fiesta-ST-bakfra
Ford-Fiesta-ST-bakfra

Les også: Test av Ford Focus RS 500, her: