Det var stor oppstandelse da den hvite Audi quattro-en til Kai Roger Bakken (Team KRB Trading) stilte til start på Broom-banen. Med en spoiler av en annen verden og motorlyd som du må se kveldens episode for å skjønne, ventet mange at rekordene ville falle innen dagen var omme.

Med Tommy bak rattet gikk det ”fælt” gjennom løypa. Det kom røyk både av dekk og opp av panseret før Broom-sjåføren ville gi slipp på bilen.

- Den er en blanding av helt sinnsyk og nostalgisk. En ekstrem bil, smiler Tommy etter å ha kommet over målstreken for siste gang.

LES OGSÅ: Denne konseptbilen er en hyllest til rally-verstingen:

La verden for sine føtter

Det er neppe å ta munnen for full å påstå at det på 80-tallet var én rallybil som skilte seg ut fra alle de andre. Audi quattro ble over natten synonymt med seier. Ingen klarte å matche den legendariske bilen, som hadde vinger og spoilere av en annen verden.

Da de hadde vunnet alt i Europa, dro Audi til USA og tok seieren også der – i det klassiske løpet på Pikes Peak.

Audi selv sørget for 600 hestekrefter. På den tiden var det ikke begrensninger på slikt i motorsport.

SE OGSÅ: Denne verdensrekorden tør du ikke slå

Ett steg videre

Kai Roger Bakken smiler alltid når han sitter bak rattet i dette råskinnet av en Audi.

Dette monsteret av en bil sørget for inspirasjonen for Bakken. Han driver firmaet KRB Trading i Nedre Eiker, der tuning av biler står i høysetet.

I 2007 dro han til Ålesund for å hente en Audi 90 quattro. I dag, etter 2 500 arbeidstimer, er den blitt en rally-replica av en annen verden! Ifølge eieren er det knapt 18 kilo igjen av bilen som ble hentet i 2007, så strengt tatt er vel hele bilen ”ny”.

- Vi ville lage noe som hadde litt av den samme følelsen som rallybilene Audi laget, forteller Bakken.

Quattro hadde jubileum - les mer her:

Over 1000 hestekrefter

De satte i gang, og begynte med Audis velkjente, 5-sylindrede 2.5 liters motor. Nå har de en bil som er målt til 1061 hestekrefter på det meste. Det er imidlertid ingen som har kjørt den med så mye effekt.

- Det meste vi har hatt under kjøring er 850 hestekrefter rett ut på drivhjula, forteller en glisende eier.

Han deltar i GT-serien, med løp flere steder i Skandinavia. I tillegg kjøres bilen i Gatebil Extreme, en klasse der alt er lov, og her har han vunnet timeattack-konkurransen de to siste sesongene. I GT-serien er det litt mer vekslende hell. Men én ting slår aldri feil, uansett plassering:

- Vi smiler når vi kjører denne bilen, bekrefter han.

Del med dine Facebook-venner

Audi Quattro S1 Kai Roger Bakken KRB

LES OGSÅ: Bruktbilguiden om Audi Q5