ol_krangel (Foto: TV 2)
ol_krangel (Foto: TV 2)

– Ølgigantene skviser konkurrentene med hemmelige avtaler

Flere kilder i ølbransjen hevder at bryggerigiganter holder konkurrenter unna ved hjelp av hemmelige avtaler og bonusordninger.

Espen Smith har bakgrunn som ølimportør og hevder at han kjenner til avtaler de store bryggeriene gjør for å holde de små ute.

Selv sier han at han måtte han gi opp kampen mot de hemmelige avtalene mellom de store bryggeriene og utssalgstedene.

- HEMMELIGE AVTALER: Espen Smith har bakgrunn som ølimportør og hevder at han kjenner til avtaler de store bryggeriene gjør for å holde de små ute.  (Foto: TV 2)
- HEMMELIGE AVTALER: Espen Smith har bakgrunn som ølimportør og hevder at han kjenner til avtaler de store bryggeriene gjør for å holde de små ute. (Foto: TV 2)

– Det er konfidensielle avtaler, som ingen av oss kan sitere fra. Det er de store gigantene, som er først ute hos de mest interessante kundene og sier: «Vi vil ha avtale med dere. Vi skal være eneleverandør og vi skal betale så og så mye», forteller Smith til TV 2 Nyhetene.

– Plass etter salg

Ringnes bekrefter at det gjøres avtaler for at ølmerket skal prioriteres i butikkhyllene.

– Jeg avviser ikke at man, som en del av avtalen, får noe synlighet. Men i all hovedsak så er det plass etter salg; De produktene som selger mest, får også mest plass, sier salgsdirektør i Ringnes AS, Erlend Stefansson.

NØGNE Ø: Det lille bryggeriet Nøgne Ø i Grimstad sier at de ikke har ressurser til å kjøpe de dyre hylleplasseringene som de store bryggeriene kan. (Foto: TV 2)
NØGNE Ø: Det lille bryggeriet Nøgne Ø i Grimstad sier at de ikke har ressurser til å kjøpe de dyre hylleplasseringene som de store bryggeriene kan. (Foto: TV 2)

Rignes og Hansa Borg, som gjennom eierskap i en rekke bryggerier, kontrollerer tilsammen hele 81 prosent av det norske markedet. Resten er fordelt på de hundrevis av andre.

– Har ikke ressurser

TV 2 kontaktet to tilfeldig valgte småbryggerier og hørte om de hadde kjennskap til Smiths påstander om hemmelige økonomiske avtaler.

– Vi har ikke ressurser nok til å kjøpe de dyre hylleplasseringene som de store bryggeriene kan, forteller direktør hos Nøgne Ø i Grimstad, Haldor Berge.

Også Lervig i Stavanger bekrefter økonomiske avtaler og bonuser til utsalgsstedene for å favorisere de mektigste.

- LOVLIGE AVTALER: Salgsdirektør i Ringnes AS, Erlend Stefansson, avviser at de har avtaler med utsalgsstedene som bryter loven. (Foto: TV 2)
- LOVLIGE AVTALER: Salgsdirektør i Ringnes AS, Erlend Stefansson, avviser at de har avtaler med utsalgsstedene som bryter loven. (Foto: TV 2)

– Og hvis de er flinkere til å holde avtalen enn det som er påkrevd, så får de enda mer bonus, sier salgssjef hos Lervig Aktiebryggeri, Kristoffer W. Hansen.

Men Ringnes avviser at de bryter loven.

– Jeg avviser at vi har avtaler med kundene våre. Det strider mot konkurranseloven å ha lojalitetsbonus hvis man er en så stor aktør som det vi er, sier Stefansson.