Midtmotor-konseptet
Midtmotor-konseptet "Aerovette" figurerte i flere utgaver gjennom 70-tallet, og alle forventet at Corvette C4 skulle få midtmotor. Nå har mange trodd det om C7-generasjonen, men mye tyder på at det ikke skjer nå heller. Foto: GM

Corvette C7: Denne har vi ventet på i over 40 år

Sportsbil-legenden blir ikke til å kjenne igjen når neste generasjonen kommer i 2013.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det virker ikke lenge siden Corvette C6 dukket opp som 2005-modell, men allerede til modellåret 2013 står det noe nytt klart til å bære den tradisjonsrike logoen, avslører GM.

Og det skal visstnok bli "noe helt nytt".

Britiske Autocar tolker signalene fra GM-president Mark Reuss dithen at det betyr at motoren nå kommer midt i bilen. Etterhvert som Corvetten har gjort det bedre og bedre på bane, og slått dyrere og dyrere konkurrenter, har ambisjonsnivået blitt løftet. Og midtmotor-layout er etter manges mening det som skal til for å komme enda et hakk videre.

Flashback fra 70-tallet...

For de av oss som har fulgt Corvette-utviklingen med spesiell interesse de siste 40 årene vekker dette gamle minner.

Corvettens far, Zora Arkus-Duntov, rakk å være direkte involvert i utviklingen av midtmotor-konseptet XP-882, senere kjent som "Aerovette", før han pensjonerte seg. Foto: GM (Foto: GM, © cs hk)

På 70-tallet, da oljekrisen herjet og Corvetten holdt på å dø en stille død, ble det presentert flere ganske outrerte fremtidsstudier med Corvette-hentydninger på forskjellige utstillinger. Men da modellen endelig viste seg å overleve, og C4 avløste den ganske utdaterte C3-modellen etter hele 15 år på markedet, valgte man det sikre til fordel for det usikre.

Den mest kjente konseptbilen var "Aerovette", som dukket opp i forskjellige utgaver mellom 1970 og 1977. Den hadde tradisjonell V8-motor montert på tvers i midten da den først dukket opp, før man lekte med Wankel-ideen noen år, og til slutt landet på vanlig åtter igjen før bilens siste opptreden på utstilling i 1977.

Da ble den regnet som et mer eller mindre offisielt statement på hvordan Corvetten ville være om to-tre år. Men slik skulle det altså ikke gå.

Les også: Dette kan bli den nye versting-Jaguaren

Suksess med gammel formel

Den tradisjonelle C4-modellen som i stedet kom flere år etterpå var den første som igjen bragte Corvette i kontakt med, om enn ikke helt opp på nivå med dyrere sportsbiler.

Aerovette´n hadde utpreget såpekopp-fasong, men både detaljer som luftinntak og karosseriets midtlinje er lett å kjenne igjen fra datidens produksjons-Corvette, C3-generasjonen. Foto: GM

Da C5-modellen kom i 1997 ble gearkassen flyttet til bakakselen, faktisk den mest dyptgripende forandringen i Corvettens oppbygging siden V8-motoren kom i 1955. Da begynte man å satse på racing igjen, og gjennom både C5- og C6-modellenes levetid har bilene gjort det skarpt både i løp og i sammenligningstester med både tyske og italienske fullblods-biler som koster svært mye mer.

Dermed kommer det litt brått på at man nå, i hvertfall ifølge ryktene, planlegger å kaste kortene opp i lufta og gå for en total redesign.

GM har alltid valgt gjennomprøvede og enkle løsninger fremfor de mer raffinerte, såfremt de har gitt ønsket effekt. En eventuell midtmotor-Corvette vil bli en langt mer teknisk avansert bil, og trolig dyrere enn dagens utgave, noe som nok vil skuffe grasrot-fansen.

LES OGSÅ: Denne stasjonsvogna er et lite råskinn

V8 på vei ut?

Enda tyngre å svelge vil det være dersom Autocars spekulasjoner om mindre motorer viser seg å holde stikk.

Effektmessig satte Corvette all time low-notering med rundt 160 hestekrefter i 1976-77, akkurat da bensinforbruk-panikken herjet på det verste i Detroit og hele bilens fremtid hang i en syltynn tråd. Men den har alltid beholdt V8-motoren sin, ikke minst som et viktig signal, og siden 70-tallet har volumet aldri vært mindre enn 305 kubikktommer, eller fem liter.

Flere variasjoner over "Aerovette-temaet" ble presentert på 70-tallet. Denne, XP-895, var bygget i aluminium. Ei heller det ble noe mer enn en studie, og Corvetten har beholdt glassfiberkarosseriet den ble født med i 1953. Foto: GM

De senere årene har både effekt og volum blitt justert opp til nye høyder, noe som virket helt utenkelig for bare 15 år siden. I dag har toppmodellen ZR-1 en 6,2 liters V8 på 638 hester, og det høres besynderlig ut at man nå plutselig skal "vurdere mer avanserte V6-alternativer".

En avansert V6-motor kan utvilsomt være kapabel til å utvikle enorm effekt. Og kanskje kan det være marked for en V6 som standard-motor. Men vi ser ikke helt at V8´en skal forsvinne i toppmodellene - hvis det nå er slik at Ferrari og Lamborghini er blinket ut som hovedkonkurrenter så møter man også der motorer med både ti og 12 sylindre.

... og DETTE kaller vi heftig sommerbil

Innrømmer interiør-glipp

Uansett hva det blir til, er forandringene blant annet motivert av vedvarende mangel på kommersiell suksess i Europa, til tross for gode testresultater og racing-prestasjoner. Her blir Corvetten dyrere i forhold til konkurrentene enn den er i USA, og GMs designsjef Ed Welburn skal ha innrømt at spesielt interiøret i Corvette er "en skuffelse" i forhold til konkurrentene.

"Chevrolet Stingray Concept" ble presentert i 2009, med mye inspirasjon fra produksjonsmodellen av 1963 Corvette (til v.), den såkalte "Split window-Corvetten". Mange hadde håpet dette var fremtiden for Corvetten, men kanskje blir den helt annerledes. Foto: Netcarshow.com

Det var trolig på høy tid, etter at C6-modellen har vært på markedet i seks år.

Del med Facebook-vennene dine!

For selv C5-versjonen så hakket mer "eksklusiv" ut inni enn dagens modell, og mange har påpekt det "resirkulerte" preget i dagens Corvette-interiør. Så gjenstår det å se om neste Corvette blir en så totalt omarbeidet superbil at også prisen skyter (enda mer) i været - i så fall spiller det vel liten rolle for de fleste av oss om interiøret blir lettere å leve med enn det har vært...

Les også: Chevrolet feirer 100 år med spesiell Corvette