Intermedia_Masterdel1cas1 (Foto: Christian Moen)
Intermedia_Masterdel1cas1 (Foto: Christian Moen)

Rune reserverte seg mot telefonsalg – ble nedringt av Intermedia

Endte med å slette FINN-annonse: – Når jeg har krysset av i min annonse at telefonselgere ikke ønskes, så betyr det at telefonselgere ikke ønskes.

Da Rune Skjønsberg fra Hamar skulle selge bilen sin la han ut en annonse på FINN.no.

Rune har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund, og krysset i tillegg av i annonsen av på at han ikke ønsket kontakt med telefonselgere. Likevel ble han ringt opp av annonseselgere fra selskapet Intermedia AS.

Les også: Sondres video gjorde at telefonselger ble omplassert

– Veldig aggressive var de

– Når jeg har krysset av i min annonse at telefonselgere ikke ønskes så betyr det at telefonselgere ikke ønskes og jeg ser ikke hvordan det kan misforstås, sier Rune til TV 2 hjelper deg.

Line Undrum Mustvedt fra Kløfta har også reservert seg mot telefonsalg, men også hun opplevde å bli nedringt av Intermedia da hun skulle selge brudekjolen sin på Finn.no.

– Jeg fikk veldig mange henvendelser, og alle var fra Intermedia, sier Line.

Annonseselgerne sa at de skulle hjelpe Line med å få solgt brudekjolen til en bedre pris i et veldig bra marked, men de likte ikke å bli konfrontert med at de ringte til personer som hadde reservert seg mot telefonsalg.

– De var irritert fordi vi stilte spørsmål ved at de ringte oss. Veldig aggressive var de, sier Line.

Intermedia_Masterdel1case2 (Foto: Christian Moen)



Les også: Terje betalte 2500 euro for å selge sin egen sofa

Ønsket å bøtelegge

Rune og Line er langt fra de eneste som har opplevd å bli oppringt av annonseselgere fra Intermedia til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.

Selskapet ringer opp personer som annonserer blant annet på FINN.no, og tilbyr seg å selge produktet deres til en bedre pris på sine egne annonsesider. Det er Sigbjørn Rivelsrud i rubrikk.no som står bak Intermedia AS.

Allerede i november 2009 ønsket Forbrukerombudet å bøtelegge Intermedia for brudd på reservasjonsretten i markedsføringsloven. For å kunne ilegge et slikt overtredelsesgebyr må overtredelsen være forsettlig eller uaktsom i tillegg til å anses som vesentlig eller ha skjedd gjentatte ganger.

Selv om Markedsrådet konkluderte med at overtredelsene var vesentlige, var de ikke enige med Forbrukerombudet om at de også var uaktsomme. Dermed ble Forbrukerombudets vedtak mot Intermedia opphevet 27. april 2010.

– Vi er redd for at denne avgjørelsen medfører at forbrukerne fremdeles ikke er godt nok beskyttet mot telefonsalg etter loven, sier Forbrukerombud Gry Nergård til TV 2 hjelper deg.

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - folk ble skikkelig forbanna

94 skriftlige klager

Siden avgjørelsen i slutten av april i fjor har Forbrukerombudet mottatt hele 94 skriftlige klager fra forbrukere som har blitt ringt opp av annonseselgere fra Intermedia til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

– Vi vurderer jo nå på bakgrunn av de klagene som vi har fått å gå til Markedsrådet en gang til for å legge frem saken på nytt hvis ikke klagene avtar nå ganske så fort, sier Nergård.

Forbrukerombudet råder nå alle som ikke ønsker å bli oppringt av telefonselgere om å registrere seg på nytt med telefonnummer i Reservasjonsregisteret, og ikke bare med adresse som var vanlig tidligere.

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

Måtte selge bilen selv

Jan Roger Skogby fra Råholt i Akershus takket ja til tilbudet fra Intermedia AS da han skulle selge bilen sin.

– De garanterte at jeg kunne få 10 000 mer for bilen min, og at de ville selge bilen innen to uker, sier Jan Roger.

Og bilen ble solgt, men ikke av Intermedia.

– Den hadde jeg vel i to-tre måneder før jeg fikk solgt den – på egenhånd, sier Jan Roger.

Intermedia_Masterdel1case3 (Foto: Christian Moen)


Se også: Sjekk Experts salgsbløff

Skylder på feilkilder

Da TV 2 hjelper deg kontaktet styreleder i Intermedia AS, Sigbjørn Rivelserud for et intervju, sendte han i stedet sin advokat Henrik Renner Fredriksen. Ifølge advokaten har ikke Intermedia opptrådd klanderverdig.

– Denne saken har jo vært i Markedsrådet, og der ble det konstatert at Intermedia ikke har utvist uaktsomhet. Det betyr jo at de har jo ikke opptrådd klanderverdig når de har ringt. Problemet er at det er feilkilder i dette systemet, sier Renner Fredriksen

Han forklarer at det her dreier seg primært om to feilkilder.

– Det ene er at det er registrert på vedkommende sin arbeidsgiver, eller så er det ikke matchbare opplysninger mellom det som ligger hos opplysningsaktørene og det som ligger i reservasjonsregisteret, sier Rivelsruds advokat.

Del2-intermediaklagene (Foto: Christian Moen)

Og selv da TV 2 hjelper deg viser advokaten den lange listen med nesten hundre skriftlige klager fra Finn.no, og forteller om de 94 skriftlige klagene som Forbrukerombudet har mottatt siden mai i fjor, skylder advokaten på feilkildene.

– Ja, jeg ser dette, men jeg kan ikke se at noe har endret seg, men uansett Intermedia jobber godt sammen med Forbrukerombudet for å redusere klageantallet, sier Renner Fredriksen.

Bryter loven

TV 2 hjelper deg påpeker at Intermedia her jo faktisk bryter loven.

– Feilkildene gjør at man ikke klarer å avdekke reservasjonen i ringelistene. Hvis man har registrert seg også med telefonnummer så vil jeg tippe at man slipper å bekymre seg over å ha kontakt med Intermedia i det hele tatt.

– Tipper du eller kan du garantere?

– Jeg skal ikke stå her og garantere noe som helst, men poenget vårt er at det er feilkildene som gjør at man blir oppringt til tross for en reservasjon og når feilkildene forsvinner så forsvinner også grunnlaget for å bli oppringt, sier Renner Fredriksen.

Etter intervjuet garanterer likevel Intermedia på e-post at personer som på nytt reserverer seg med telefonnummer i Reservasjonsregisteret ikke vil bli oppringt av Intermedia så snart registreringen har blitt oppdatert.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter