emballasje1234 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)
emballasje1234 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Disse varene har én ting til felles

Emballasjen har ikke blitt endret på mange, mange år.

Det er noen matvarer som aldri endrer seg, hverken på smak eller emballasje. Vi har funnet fram til 14 varer som tilsynelatende ikke har skiftet emballasje på flere tiår.

Mens noen varer endrer design og innpakning hvert år, er det noen varer som har emballasje som minner om barndommen og bestemor.

Blant varene vi har funnet frem til er såpe, soyasaus, potetmel, kjeks og kjøttkaker. Såpestykket fra Sterilan som «motvirker svettelukt effektivt», Geisha Grøtris med bilde av en gulblomstret grøttallerken på beige bakgrunn og Ekte Honnings blikkboks med bie har antagelig sett like ut siden de ble lansert.

Les også: Her er de nye varene i mai

Les også: Her er de nye varene i februar

– Emballasjen fungerer bra

Honningboksen er fra 1927, men endret design for to år siden. Da ble designet løftet mer fram, og logo med Honningcentralen ble tydeliggjort med klarere fargekombinasjoner, ifølge Roger Hem, administrerende direktør i Honningcentralen.

Smørepåleggene Sunda «Det gylne pålegget» og Nøtte har ikke blitt endret siden 80-90-tallet.

– Disse produktene er gode og gamle klassikere, og det er sjelden designet på gamle klassikere byttes ut. Vi ser at emballasjen fungerer bra slik den er i dag. For eksempel har Sunda og Nøtte sine trofaste brukere, og jevne salgstall, sier Ida Mjelde, informasjonsrådgiver i Stabburet.

Les også: Disse varene har forsvunnet fra butikken

Les også: Nå får du ikke lenger kjøpt denne chipsen

emballasje2 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)
emballasje2 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Ikke endret siden 1961

Det er enda lenger siden Kikkoman Soyasaus, som markedsføres og distribueres av Stabburet, har endret utseende. Glassflasken med rød kork og gul skrift ble lansert i 1961.

– Flaskens sterke historie, og enestående posisjon, også i Norge, er noe av grunnene til at man er forsiktig med å gjøre endringer på designet, sier Mjelde i Stabburet.

Joika: Nostalgi og følelser

Heller ikke hermetikkboksen med Joikakaker i viltsaus har endret seg på en stund.

– Joika har hatt den samme emballasjen i 50 år. Designet er noe endret, men ser fremdeles ganske likt ut. Dette er et ganske utypisk produkt, fordi det har sett likt ut i alle år, sier Eli Strand, informasjonssjef i Nortura.

Hun forteller at er ikke er naturlig å gjøre store endringer med Joika.

– Joika er spesielt, fordi det er et veldig tradisjonelt produkt som det er knyttet mye nostalgi og følelser til, sier Strand.

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

emballasje3 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)
emballasje3 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Finner varen i hyllen

En del yngre er designet på Marie-kjeks og Start-kjeks, men det er ikke endret radikalt på 10-15 år.

– Start og Marie har hatt omtrentlig samme design i mange år fordi de begge har et kjent uttrykk som forbrukerne gjenkjenner, og dermed finner lett i hyllen, sier Marit Mæhlum, marketingdirektør i Sætre.

Heller ikke Delfia eller Frokost Salat fra Mills ser ut til å ha endret design på noen år.

– Delfia er en god, gammel klassiker. Det begynner å nærme seg 16 år siden sist emballasjen ble endret. Små endringer ble gjort i 1995, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, informasjonssjef i Mills.

– Det svært stabile salget tyder på at det treffer forbruker, sier Aandstad Ekheim om Delfia.

Frokost Salat fra Mills fikk en minimal endring i 2002 i bunnfarge, typografi og logo, men har i det store og hele ikke blitt endret på mange år.

Les også: Nå har Pepsi Raw «floppet»

emballasje4 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)
emballasje4 (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Gikk tilbake til gammelt utseende

For Tines kirsebærost har ikke emballasjen vært endret på omtrent 15 år, sett bort fra en liten endring som kom for noen år siden: Man kunne ikke lenger skrive kirsebær, men smak av kirsebær.

– Målgruppen er ganske stabil, og TINE har relativt mange varelinjer som ikke kan ha like store budsjetter og behov hele tiden. Norvegia, for eksempel, krever noe annet, og har et annet budsjett. Vi endrer ikke emballasje bare for å gjøre det, det må ligge en god grunn bak endringen, sier Christian Mjaaseth, Markedssjef Ost i TINE.

Kristine Evensen, produktsjef i Rieber & Søn, kan fortelle at designet på Trondhjems Sodd ble endret i 2006, men designendringen fungerte ikke spesielt bra, så de endret designet igjen i 2009.

Les også: Marie ble nektet å kjøpe mer enn fire glass barnemat på Kiwi

Kom på markedet i 1951

Sterilan fast såpe kom på markedet i 1951, og har vært gjennom en rekke relanseringer siden, kan Anne Gjemdal, informasjonssjef i Lilleborg, fortelle. Den siste relanseringen fant sted for 21 år siden, i 1990.

– Siden den tid har de flytende såpene stadig vunnet terreng. For mange er faste såper i seg selv nostalgisk, og Sterilan fast såpe er nok ikke noe unntak, sier Gjemdal.

Potetmel fra HOFF ble endret til dagens utseende i 1999. Forrige utgave var også med en bondegård.

– Emballasjen er ikke endret i løpet av de siste årene da hovedmålgruppen har en relativt høy alder, og disse liker som oftest ikke at man gjør for mange endringer. De ønsker at produktet skal være lett å gjenkjenne. Emballasjeendringer har derfor vært prioritert på andre produkter, da det også er et kostnadsspørsmål, sier Dag Stian Lindstad, salgs- og markedsdirektør i HOFF.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter