telefonselger (Foto: Faksimile)
telefonselger (Foto: Faksimile)

Sondres video gjorde at telefonselger ble omplassert

– Jeg skjønte det var en litt spesiell samtale, så det kunne være artig for flere å høre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sondres video av samtalen med telefonselgeren har gått som en farsott på nett den siste uken.

I videoen hører man at telefonselgeren forsøker å selge Sondre et abonnement. Samtalen på videoen varer i nesten sju minutter, og er stort sett en diskusjon mellom Sondre og selger.

Selgeren antyder at alle selskaper, utenom det hun jobber i, opererer med bindingstid, og Sondre mener det er feil. Deretter diskuterer de om abonnementet Sondre har er dyrere eller billigere enn det selgeren har å tilby. Samtalen avsluttes med at Sondre sier «Jeg kommer aldri til å velge telefonselskapet ditt etter denne samtalen her!», hvorpå selgeren parerer med «Nei, men det kommer du ikke til å gjøre. Hade bra!».

– Tro det du vil

Utdrag fra samtalen:

– Vi driver med fastpris, du betaler en sum i måneden. Alle andre driver med bindingstid, sier selgeren.

– Nei, det er mange andre som ikke har bindingstid, sier Sondre.

– Jo, du får bindingstid, sier selgeren.

– Hvis du går på for eksempel andre sider (nevner annet mobilselskap), så har ikke de heller bindingstid, sier Sondre

– Nei, det tror dere liksom, sier selgeren.

– Det står jo det her, sier Sondre.

– Det skal jeg forklare til dere, sier selgeren.

– Det står jo at de ikke har bindingstid? Tror du at de bare driver å lurer, spør Sondre.

– Ja, dere får jo tro det dere vil da, sier selgeren.

– Men hvis det står at det ikke er det, hvorfor tror du at det ikke er bindingstid, spør Sondre.

– Det må jo du ringe å spørre de om. Men jeg prøver å forklare her hva vi har å tilby, sier selgeren.

Videre forteller selgeren om et abonnement fra et annet selskap som hun mener er dyrere.

Se også: Charlotte trodde hun hadde fått drømmejobben

– Men jeg får jo mer hos dem enn jeg får hos dere allikevel, spør Sondre.

– Nei, det blir dyrere. Hvis du har fulgt med litt på nyhetene og media og sånne ting så hadde du fått det med deg. Men jeg skal ikke kaste mer tid vekk på deg, du får heller bare gå over til det andre selskapet, og så får vi se om du blir så fornøyd som du skal ha det til, sier selgeren.

– Jeg skjønte at det var en litt spesiell samtale, så det kunne være artig for flere å se, sier Sondre, som tok opp samtalen for omtrent tre måneder siden.

Har ikke noe imot selskapet

Han understreker at han ikke har noe imot selskapet selgeren ringte fra. Han har heller ikke som mål å henge ut selgeren, som ikke blir nevnt ved navn i videoen.

– Jeg la ut videoen fordi det var et spesielt møte med telefonselger. Jeg legger ut litt forskjellige klipp med noen kompiser, så det var bakgrunnen, det var ikke fordi vi har noe imot telefonselskapet, sier Sondre.

Han forteller at reaksjonene på videoen stort sett har vært positive.

– Det er ingen navn som nevnes i videoen, ellers hadde vi ikke lagt den ut. Den er kun lagt ut for humoren i det, sier Sondre.

Se også: Sjekk Experts salgsbløff

Bekrefter klippets ekthet

Salgssjef i selskapet bekrefter at klippet er ekte.

– Det er en beklagelig sak. Dette er en person som solgte på vegne av oss. Vi har klare retningslinjer som alle selgerne skal følge, og det har i dette tilfellet ikke blitt fulgt, sier salgssjefen.

Han forteller at de umiddelbart tok selgeren av prosjektet påfølgende arbeidsdag.

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - folk ble skikkelig forbanna

Trist framstilling

– Når det kommer til vår reaksjon på videoklippet så setter vi pris på at vi blir gjort oppmerksomme på hendelsen slik at vi får tatt tak i det som ikke er i tråd med våre rutiner. Selv om våre rutiner og regler har blitt brutt, er det uansett en trist sak for selgeren å bli framstilt på denne måten, sier salgssjefen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter