Lavkarbodietten gjør deg kanskje tynn, men ikke nødvendigvis sunn. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Lavkarbodietten gjør deg kanskje tynn, men ikke nødvendigvis sunn. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Lavkarbodiett kan gi helseplager

Overlege mener lavkarbodietter gir høyere kolesterolverdier og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke alle er over seg av begeistring for den såkalte «lavkarbodietten».

– Hvis vi går over til å bruke mettet fett, som blant annet er i smør, vil kolesterolverdiene våre stige hos de aller fleste, sier Kjetil Retterstøl, overlege ved Lipidklinikken på Rikshospitalet.

Studier ved Lipidklinikken viser at vanlige menneskers kolesterol øker med 11–12 prosent i løpet av 4 uker dersom de blir satt til å spise smør.

– Vi vet at det er forbundet med circa 20 prosent økning i hjerte- og karrisiko, sier overlegen.

LES OGSÅ: – Lettere slank med feit mat

Velg umettet fett

– Selv om fett i smør er naturlig, så er margarin også naturlig. Det kommer fra raps og fra planteriket, sier overlegen.

Det fettet som er umettet og fra planteriket består i stor del av de essensielle fettsyrene som ikke kroppen kan lage selv.

– Og disse fettsyrene er man nødt til å innta, i form av fisk eller planteoljer, sier Retterstøl.

Fisk og planteoljer vil holde deg frisk, mener overlege Kjetil Retterstøl. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Disse fettsyrene er ikke ugunstige for kolesterolverdien vår.

LES OGSÅ: Kan vi tenke «lavkarbo» for barn?

Lavkarbo kan gi økt risiko for hjerte- og karsykdommer

Fra 1970 og fram til i dag har hjerte- og karrisiko falt med 80 prosent for de mellom 40 og 65.

– Og denne trenden må for all del ikke snus, sier Retterstøl.

I Beijing har kurven gått motsatt vei.

– Der har de gått fra lave kolesterolverdier til høye, og de har fått en økning i hjerte- og karsykdommer, sier overlegen.

LES OGSÅ: Jan Øyvind slanket seg med lavkarbo

Uenighet blant forskere

«The Nurse's Health Study» viser at risikoen for hjerte- og karsykdommer ikke øker ved et større inntak av mettet fett.

Men overlegen ved Lipidklinikken mener at studien ikke er god nok.

– I denne studien brukte de bare spørreskjemaer. For å få sikre svar må helsepersonell undersøke hvordan det går med testpersonenes helse ved hjelp av medisinske metoder, sier Retterstøl.

Ifølge overlegen er dette en eldgammel debatt som har holdt på siden midten av 60-tallet.

– Da ble det gjort forsøk i Oslo med å sette testpersoner enten på planteoljer eller la dem gå på vanlig diett, sier Retterstøl.

Det ble funnet en reduksjon i kolesterolet på 17 prosent og en reduksjon i antall hjerteinfarkter. På 80-tallet ble det også forsket på det samme, med tilsvarende resultater.

– Det er en grunn til at myndighetene holder på disse rådene. Så det er all grunn til å stole på myndighetene, avslutter Retterstøl.

LES OGSÅ: Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt magefettet?