Dodge Ram Long-Hauler: Når du trodde en pickup ikke kunne bli større...

Versting-Dodgen rommer 645 liter diesel. Og trenger hver eneste dråpe.

Så kunne altså amerikanske pickup´er bli enda større. 7,3 meter lang og med 645 liter diesel på tanken er denne klar til å flytte på hester, campingvogner eller fjellene i bakgrunnen. Foto: Netcarshow.com
Så kunne altså amerikanske pickup´er bli enda større. 7,3 meter lang og med 645 liter diesel på tanken er denne klar til å flytte på hester, campingvogner eller fjellene i bakgrunnen. Foto: Netcarshow.com

Amerikanske pickup-kjøpere - og de er det som kjent mange av - har en utrolig evne til å etterspørre like utrolige biler, i hvertfall når man tar med i betraktning hva de brukes til, og hva drivstoff koster. Disse bilene har lenge vært de mest solgte i USA, og svært mange av dem har bare gått frem og tilbake til butikken på flat vei, uten noen gang å ha hatt firehjulstrekket innkoblet.

Vi skal imidlertid ikke skylde helt på publikum for at bilen på bildene er blitt utviklet. Skjønt - hvis man ikke hadde en liten mistanke om at det faktisk var et marked for noe slikt, ville sikkert ikke Chrysler brukt penger på å ta frem denne konseptbilen, heller.

Les også: Selv denne blir smågutt i sammenligning

Verre enn alt du har sett

For å lage deg et inntrykk av Dodge Ram Long-Hauler, kan du starte med å glemme alt du har sett før. Det du trodde var stort er nemlig ikke så imponerende likevel, sett i forhold til denne.

Baklemmen er nedsvingt, slik at man kan koble gooseneck-traileren på svingskiva uten å felle den ned først. Foto: Netcarshow.com
Baklemmen er nedsvingt, slik at man kan koble gooseneck-traileren på svingskiva uten å felle den ned først. Foto: Netcarshow.com

Verstingen måler rundt 7 meter og 30 centimeter fra kufanger til hengerfeste, og har en akselavstand på drøye - i ordets alle betydninger - 5 meter. Svingradiusen oppgis ikke, men en middels norsk kommune går vel med, skulle vi tro.

Bilen er bygget med utgangspunkt i en Ram 5500 Crew Cab, som heller ikke er noen smågutt. Kabinen er forlenget til en "Mega Cab".

I tillegg har man forlenget det som ser ut som et plan, men som i virkeligheten rommer en eventuell ekstra dieseltank, verktøykasse og selve svingskiven til gooseneck-traileren, som en kjøper av en slik bil forventes å ha behov for å trekke med seg.

645 liter diesel

Bilen har hovedtanken midt under kabinen, og i tillegg en tank til montert i rammen. Som ekstrautstyr leveres som nevnt en tredje dieseltank på planet. Bestiller man time på bensinstasjonen for å fylle opp alle tre, vil man ha en samlet dieselkapasitet på 645 liter.

Selv i USA skulle det holde for en ganske voksen kjøretur.

Målere for nærsagt alt mellom himmel og jord er på plass, sammen med all mulig luksus. Foto: Netcarshow.com
Målere for nærsagt alt mellom himmel og jord er på plass, sammen med all mulig luksus. Foto: Netcarshow.com

Resultatet blir altså mye over 7 meter bil, veiende litt over 4,2 tonn, som får en maksimal totalvekt på - hold deg fast - 16,8 tonn!

Eneste overraskelse er motoriseringen. Her skulle man tro det var minst åtte sylindere, kanskje ti, men i stedet har man montert inn en sekssylindret Cummins turbodiesel på 6,7 liter som skal gi bortimot 1.100 newtonmeter moment.

Se video: Det er utrolig hva en Dodge kan klare...

Skal synes i trafikken

Vi snakker selvsagt firehjulsdrift, og kreftene blir på sedvanlig amerikansk manér avlevert gjennom en automatkasse.

Sekseren er sikkert ikke montert fordi man ønsker å gå stille i dørene og vise "moderasjon", som det så vakkert heter. Nei, Dodge Ram Long-Hauler er konstruert for å være størst og verst på alle måter, og i henhold til amerikansk tradisjon er den heller ikke ment å legge skjul på det for sine omgivelser.

Vindmølla avslører at det ikke er et norsk småbruk som er i bakgrunnen. Mye tyder på at denne bilen er så enorm at den til og med blir for stor for norske pickup-fans. Foto: Netcarshow.com
Vindmølla avslører at det ikke er et norsk småbruk som er i bakgrunnen. Mye tyder på at denne bilen er så enorm at den til og med blir for stor for norske pickup-fans. Foto: Netcarshow.com

Utseendet, med høyglanspolerte Alcoa aluminiumsfelger, kufanger tilpasset de aller største kuene og iøyenfallende lakk i sort og gull, er egnet til å vekke beundring hos cowboys av alle slag. Når de åpner dørene får de tilgang til en kabin med alskens luksus, og fire separate seter i ypperste skinnkvalitet med "Long-Hauler"-logoen innbrodert både her og der.

Føreren har oversikt over nær sagt alt. Bilen har dekktrykkmonitorer, instrumenter som viser eksostemperatur og temperatur i bakakselen, og det er installert ekstra ryggekamera som skal gjøre det enkelt å treffe svingskiva når man rygger inn under hengeren. Baklemmen er også utformet slik at man ikke skal behøve å slå den ned for å koble hengeren.

Luksus for fire passasjerer

Baksetene kan legges flatt ned og bli til en hvilebenk for sjåføren. Har man passasjerer der kan de i stedet hygge seg med DVD-film på en nedfellbar skjerm i taket eller surfe på nettet via innebygget wifi. Det er selvsagt også kjøleskap i bilen, som går på både 12 og 110 volt, og det er visstnok gjort en enorm jobb med ekstra støydemping av karosseriet.

Moderasjon er intet hedersord i USA. Det ser man i interiøret, som har både innsydde logoer og
Moderasjon er intet hedersord i USA. Det ser man i interiøret, som har både innsydde logoer og

Bilen har Kelderman luftfjæring i alle fire hjørner, og komforten skal som følge av dette kunne sammenlignes med en vanlig 3/4 tonns pickup. Det er viktig for de som - eventuelt - er på jakt etter en slik bil for å kjøre lange strekninger med tung oppakning.

Del med Facebook-vennene dine!

Konseptbilen er ikke bygget for utstilling, men for å tusle en runde rundt i USA for å vises frem hos lokale forhandlere. Chrysler oppgir selv at racingteam, hestefolk, biltransportører, båtfolk og campere i "elitedivisjonen" er de man har tenkt på, og de vil følge spent med på tilbakemeldingene fra publikum som etterhvert får se Long-Hauleren på nært hold.

Altså er intet sikkert om fremtiden. Men er det i noen tilfeller man aldri skal si aldri, så er det vel når det gjelder amerikanske pickuper av bisarre dimensjoner...

Les også: Dette er GMC´s litt mer beherskede konseptbil