onlinecon kim1 (Foto: TV 2 hjelper deg)
onlinecon kim1 (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Jeg får varer jeg aldri har bestilt

Regningene og inkassovarslene hoper seg opp.

Det siste året har Kim Remy Waale fra Oslo fått rundt 20 barberhøvler.

– Jeg aner ikke hvorfor alle disse barberhøvlene kommer til meg. Jeg er 110 prosent sikker på at jeg aldri har bestilt dette, sier Kim.

Samtidig som pakkene med barberhøvlene har fortsatt å komme, hoper regningene og inkassovarslene seg opp.

– Det er helt forferdelig, og jeg skjønner ikke at det er mulig å gjøre sånt mot mennesker, sier Kim.

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - folk ble skikkelig forbanna

onlinecon-kim2 (Foto: TV 2 hjelper deg)
onlinecon-kim2 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Sendt fra Sverige

Pakkene med barberhøvler er sendt fra noen som kaller seg MyHygo og holder til i Norrköping i Sverige. Men de har det vært nesten umulig å få tak i.

– Jeg har prøvd å sende mail til adressen som står på hjemmesiden deres, for å få stoppet dette. Men den fikk jeg bare i retur, og så stod det at mailen ikke eksisterte, sier Kim.

Han har også prøvd å ringe telefonnummeret som står på pakkene, men har måttet ventet flere timer i telefonkø.

– Den første gangen jeg prøvde å ringe, la personen i andre enden bare på røret. Den andre gangen, fikk jeg beskjed om at pakkene skulle være stoppet, men det vet jeg ikke om jeg har troen på, sier Kim.

Se også: Sjekk Experts salgsbløff

– Det virker som svindel

MyHugo eies av selskapet Onlinecon Group AB, og det er ikke bare barberhøvler de selger.

– Jeg har fått brusetabletter som jeg aldri har bestilt, sier Gørild Aasland fra Stavanger.

Brusetablettene, som det står Aloe Vera på, er sendt fra noen som kaller seg Natusal. Men også Natusal er eid av selskapet Onlinecon.

– Jeg begynner å bli mektig lei dette nå. Jeg har prøvd å stoppe dette så mange ganger, men regningene bare strømmer på. Jeg føler liksom det er på grensen til svindel, sier Gørild.

Også Eivind Haga fra Stavanger har fått varer fra Onlinecon. Heller ikke Eivind vet hvorfor varene har havnet hos ham.

– Jeg har fått flere pakker med både brusetabletter fra Natusal og barberhøvler fra Myhugo, sier Eivind, som i flere måneder har prøvd å stoppe sendingene.

– Jeg har brukt rundt 1000 kroner på dette her. For meg som er russ, er det mye penger. Det svir litt ekstra, sier Eivind.

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

onlinecon (Foto: TV 2 hjelper deg)
onlinecon (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Misfornøyde kunder er dumt

Sjefen i Onlinecon Group AB heter Petter Lundström. I flere uker har TV 2 hjelper deg prøvd å få til en intervjuavtale med Lundström, men han vil kun svare på kritikken via mail.

– Vi er glade og stolte over at flere en 367.000 kunder er fornøyde med våre produkter. Det betyr at 99,9 prosent av alle våre kunder er fornøyde, hevder Lundström.

– At mindre enn 0,1 prosent av våre kunder er misfornøyde synes vi er dumt. Det vi ser er at kundene ikke alltid har lest og forstått tilbudet vårt. Vi jobber hele tiden med å tydeliggjøre og forenkle tilbudet vårt, for å øke antallet fornøyde kunder, skriver han videre.

Les også: FINN-svindlere stjal Ellinors identitet

Se saken: Vi ble med Kevin på tokt – se alt han stjal

200 henvendelser

Fellesnevneren til Kim, Gørild og Eivind er at de ikke vet hvordan varene har havnet hos dem. Alle tre nekter for at de har bestilt noe, og ingen av dem har så langt klart å stoppe abonnementstjenesten på barberhøvler og tabletter.

Det er de ikke alene om.

Siden 2009 har forbrukermyndighetene i Norge og Sverige fått inn til sammen 204 henvendelser fra folk som har fått varer fra Onlinecon Group AB.

– Det er ganske mye. Det er veldig sjelden vi får såpass mange henvendelser fra forbrukere på ett og samme firma, sier Gry Nergård, forbrukerombud i Norge.

– De har tydeligvis skjønt at det er penger å tjene på norske forbrukere. De har drevet med den måten å selge på i mange, mange år, så vi ønsker å få stoppet de så fort som mulig, sier Nergård.

Petter Lundström tilbakeviser at de lurer folk, og hevder at Onlinecon ikke sender varer til folk som ikke har bestilt noe.

Vi har spurt Lundström konkret om kritikken fra Kim, Gørild og Eivind, og hvorfor de har fått varer de ikke har bestilt. Det har Lundström foreløpig ikke hatt tid til å svare på.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter