onlinecon2 (Foto: Daniel Bjur)
onlinecon2 (Foto: Daniel Bjur)

Dette gjør folk skikkelig forbanna

Hvordan hadde du reagert hvis du måtte betale for noe du trodde var gratis?

Salgsmetoden er like enkel som den er frekk. Å kreve penger for noe folk aldri har bestilt, eller noe de trodde var gratis.

– Vil du ha en gratis gave? Fire gratis barberhøvler og gratis kosttilskudd! frister vi når vi prøver salgsmetoden på tilfeldige folk vi treffer på gata i Oslo.

Se også: Sjekk Experts salgsbløff

Klaps i hodet

For å illustrere hvordan det føles å bli utsatt for den omstridte salgsmetoden, fristet vi med gratis varer, for å se reaksjonene til folk - når vi etterpå krever penger for varene.

– Ja, gjerne! svarer de fleste ivrig når de tror det er gratis.

– Da blir det 129 kroner, da takk, svarer vi.

– Da vil jeg ikke ha den, for da er det ikke gratis.

– Jeg trodde jeg skulle FÅ den av deg, sier en skuffet mann i dress.

– Kjøss meg i ræva! svarer en annen.

– Veldig artig, sier en mann på sykkel mens han resolutt gir pakken tilbake, og slår vår reporter i hodet.

onlinecon1 (Foto: Daniel Bjur)
onlinecon1 (Foto: Daniel Bjur)


Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

– Skikkelig, jævlig forbanna

Det kalles negativt salg, og det er tydelig at salgsmetoden skaper reaksjoner.

– Jeg blir skikkelig, jævlig forbanna når sånt skjer. Det er dårlig gjort å kreve penger for noe folk ikke har bedt om, sier en kvinne vi treffer.

Og hun er ikke alene. Mange av klagene Forbrukerombudet får inn, handler om nettopp negativt salg.

– Det er noe av det folk blir aller mest sint for å oppleve. At du får en faktura og krav om å betale noe du aldri hadde tenkt å kjøpe i hele tatt. Det er lureri, og det er forbudt, sier forbrukerombud, Gry Nergård.

Les også: FINN-svindlere stjal Ellinors identitet

Se saken: Vi ble med Kevin på tokt – se alt han stjal

200 henvendelser på svensk selskap

Siden 2009 har forbrukermyndighetene i Norge og Sverige fått inn rundt 200 henvendelser fra folk som har fått varer fra det svenske selskapet Onlinecon Group AB.

Gjennom flere underselskaper (MyHygo, Natusal, Pharma Optic) selger Onlinecon blant annet barberhøvler, kosttilskudd og kontaktlinser via abonnementstjenester på internett.

– De har drevet med den måten å selge på i mange, mange år. De har lurt veldig mange norske og svenske forbrukere, og de har gjort det over tid, sier Nergård.

– Vi lurer ikke folk, og vi sender ikke ting i posten til folk som ikke har bestilt, skriver Petter Lundström, sjef i Onlinecon, på mail til TV 2 hjelper deg.

I flere uker har TV 2 hjelper deg prøvd å få til en intervjuavtale med Lundström, men han nekter å møte oss. Han vil heller svare på kritikken via mail.

– Det er kun et fåtall av våre kunder som er misfornøyde. Det er ikke alltid de har lest og forstått tilbudet vårt, og vi jobber hele tiden med å forenkle og tydeliggjøre tilbudet vårt, skriver Lundström videre.

Les også: Klagestorm mot uønsket Elprice-reklame

Risikerer bot

Helt siden i fjor har forbrukermyndighetene i Sverige gransket Onlinecon Group.

– Onlinecon har inngått abonnementsavtaler med kunder som ikke har vært klar over det. Slik får ikke et selskap oppføre seg, sier Ylva Sjögren, jurist i Konsumentverket i Sverige.

– Vi etterforsker selskapet fremdeles, og håper vi finner en løsning i alle fall før sommeren, avslutter Sjögren.

Når granskningen er over, kan Onlinecon Group AB risikere å få en bot på rundt 500.000 kroner for ulovlig markedsføring.

I går spurte vi Petter Lundström om han hadde noen kommentar til dette, men det har han foreløpig ikke hatt tid til å svare på.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter