utgåtte varer del1 (Foto: KiMs, TORO, Kraft Foods)
utgåtte varer del1 (Foto: KiMs, TORO, Kraft Foods)

Disse varene har forsvunnet fra hyllene

Hundrevis av nye varer har sluppet til, da må andre varer ut.

1. februar og 1. mai er det tradisjonelt «slippdag» for nye matvarer. Det betyr at flere hundre, kanskje tusen, varer skal inn og flere gamle varer skal ut.

Les også: Her er de nye varene i mai

Les også: Her er de nye varene i februar

Det er flere varer som allerede har forsvunnet, og flere som er på vei ut av butikkene.

Blant annet to produkter forsvinner fra KiMs sortiment, Natursticks Havsalt og Naturchips Vårløk & Sort pepper.

Det skyldes i hovedsak lav distribusjon og ikke tilfredsstillende salg, ifølge KiMs.

utgåtte-varer-del2 (Foto: Nidar/Stabburet/Coca-Cola)
utgåtte-varer-del2 (Foto: Nidar/Stabburet/Coca-Cola)

Flere forsvant forrige gang

Også under forrige runde forsvant flere varer. Blant annet sjokoladen Yade, Omega-3 leverpostei og Grandiosa Spelt.

Til felles hadde disse varene at de ikke solgte nok.

Les saken: Disse varene har forsvunnet fra butikken

Fra Kraft Foods forsvinner melkesjokolade med Daim og Walters Mandler på 100g. I tillegg blir også Philadelphia Tomat & Geitost borte.

– Vi har hele tiden en gjennomgang av vårt optimale sortiment. Noen nyheter erstattes strategisk av andre. Andre ganger er det lanseringer som aldri har vært ment for å vare lenger. Vi jobber hele tiden med å kunne tilby det beste sortimentet til våre kunder og sluttforbrukere til enhver tid, forklarer Anne Grete Ellingsen i Kraft Foods.

Fjerner pizzaprodukter

Fra TORO forsvinner flere pizzaprodukter, for å gjøre plass til nye, blant annet Pizzafyll Picante, Pizzasaus i glass og Pizzabunn med spelt.

I tillegg saneres både Vestlandslefsa med eple og kanel, samt Menuett Jordbærkake.

Coop har lansert flere tusen varer i år, men synes det er for tidlig å si om noen allerede skal ut. Noen varer vil allikevel forsvinne på grunn av sesong.

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

Sommervarer blir tonet ned

– Mange varer som lanseres nå i mai og utover sommeren er typiske sommervarer, og det kan dermed hende at en del andre varer i denne perioden blir tonet noe ned, sier Kristin Paus, pressesjef i Coop.

Les også: Nå har Pepsi Raw «floppet»

ICA holder kortene tett, men opplyser at varer og nyheter kontinuerlig evalueres etter hvordan kundene tar imot dem. Både etter hvordan de selger, og etter hvordan kundenes etterspørsel er.

– Vi er opptatt av å tilby det kundene vil ha. Dette innebærer at nye varer kommer inn, og at enkelte varer som forbrukerne ikke etterspør i særlig grad lenger går ut, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i ICA.

Savner du noen varer? Send oss en mail!

Følg oss på Facebook og Twitter