Bilen har vært i bruk hos redningstjenesten på Island, og deretter fraktet turister. Nå er den solgt videre til en ny eier, som skal fullføre Trygve Tønnessens planer om en campingbil utenom det vanlige. Foto: Privat
Bilen har vært i bruk hos redningstjenesten på Island, og deretter fraktet turister. Nå er den solgt videre til en ny eier, som skal fullføre Trygve Tønnessens planer om en campingbil utenom det vanlige. Foto: Privat

Bobil for tøffe turister

Hummer H1 som campingbil? Nå har vi sett det også!

Kunne du godt tenke deg campingbil, men har liten sans for å bo i bare en tynn stålplates avstand fra privatlivet til totalt ukjente folk? Da må du tenke utradisjonelt. Og jo mer utradisjonelt du klarer å tenke, jo mer vil du oppleve at naturen praktisk talt åpner seg for å ta deg imot.

Trygve Tønnessen på Osterøy ved Bergen gjorde nettopp dét, og var trolig på vei mot "noe stort" i campingsammenheng. Han satset på noe av det bredeste som er mulig å få tak i på hjul i Norge, men glemte å måle den andre veien. Og med drøyt 190 cm på strømpelesten måtte han bare innsé at dette ikke var noe for ham likevel.

Utgangspunkt for en "versting"

Men FOR en campingdrøm for den som får plass!

Bilen er en 1995-modell Hummer H1, altså den opprinnelige Hummeren, uten krigssminke. Tønnessen kjøpte den i Norge, men den kommer fra Island. Der er slike kjøretøy med ekstreme egenskaper - vi skulle til å skrive "veiegenskaper", men vei er egentlig helt bortkastet - voldsomt populære.

En Hummer H1 er i utgangspunktet en kriger, og langt mer primitiv enn H2 og H3, som ble utviklet for det sivile markedet. Men komforten er grei hvis man får plass i lengden, forteller Trygve Tønnessen. Foto: Privat
En Hummer H1 er i utgangspunktet en kriger, og langt mer primitiv enn H2 og H3, som ble utviklet for det sivile markedet. Men komforten er grei hvis man får plass i lengden, forteller Trygve Tønnessen. Foto: Privat

- Etter det jeg fikk opplyst fra han som hadde importert den defra har den gått i den offentlige redningstjenesten der borte først, og deretter vært brukt til å frakte turister rundt i den tøffe, islandske naturen. Den er i veldig god stand, og bærer preg av å ha blitt tatt godt vare på, forteller han.

Kilometerstanden er også behagelig lav, og kreftene i den velkjente 6,5 liters turbodieselen mer enn tilstrekkelige.

Les også: Denne bobilen har du (heller ikke) sett maken til

Bygget på Island?

Påbygget på Hummeren virker så profesjonelt utført at han regner det for sannsynlig at den også er bygget på Island. Bilen er mer bred en høy, men påbygget er faktisk høyt nok til at også Tønnessen i hvertfall nesten kan stå oppreist inne i den.

- Ja, det var plassen bak rattet som stoppet meg. Fikk rattet helt opp i brystet, og setet kan ikke flyttes lenger bak på grunn av at denne er bygget på en todørs-modell, som har en rammebjelke gående tvers over bak setene, forteller han.

- Men jeg har prøvekjørt bilen litt rundt på gården her, og maken til fremkommelighet har jeg aldri vært borti. Den har blant annet sånne spesialhjul med dekk som man kan tømme helt eller delvis for luft ved kjøring på løst underlag, og da er det ingen ting som stopper den. Det ville blitt en unik campingbil hvis jeg hadde fått gjort det jeg planla å gjøre med den, sier han.

Med ytterligere en Ford Excursion, to Nissan Patrol og en Mercedes Unimog på gården - i tillegg til en Porsche 928, for avvekslingens skyld - kan man undres om han driver profesjonelt med offroadere.

Offroadere og hest som avkobling

- Nei-nei, jeg er direktør i et rederi. Dette er bare fordi jeg har bildilla. Ren avkobling, ler han hjertelig, og forteller villig vekk om det som skulle blitt Norges råeste campingbil.

Familien driver aktivt med hest, og er i den forbindelse ofte på stevner og treff så langt fra hoteller og organisert overnatting at ideen om en så røff som mulig campingbil dukket opp.

Den grovbygde Ford Excursion´en har så langt sørget for å trekke hestehengeren. Nå var planen å bruke Hummeren i stedet for å slippe å kjøre enda en bil for å ta med den separate campingvogna.

Førerplassen selv i en Hummer H2 blir
Førerplassen selv i en Hummer H2 blir

- Jeg hadde tenkt å bygge opp Hummeren med en nøktern, men fullt fungerende campinginnredning. En køye over setene i førerhuset, to køyer bak samt fasiliteter til å lage mat og spise for en liten familie. Det var det god plass til, sier han, og legger til at det antagelig ville blitt en drømmebil for de som gjerne ønsker seg ut på ekspedisjon til de minst tilgjengelige stedene i naturen, men hater telt.

I den grad det er noen som har så til de grader kolliderende interesser.

Flere som føler seg fristet?

Nå ble det som det ble, og Trygve Tønnessen og familien er i stedet på jakt etter nok en stor amerikaner til å trekke campingvogna, mens Excursion´en har fått fornyet kontrakten på å trekke hestehengeren. Rett før helgen ble Hummeren en smule motvillig lagt ut på nettet, for å se om andre ville nappe på den samme ideen.

Det gjorde de.

Trygve testet ut bilen litt hjemme på gården, og fikk se hvor enorme terrengegenskaper denne bilen har når dekktrykket senkes og eventyrlysten tar overhånd. Foto: Privat
Trygve testet ut bilen litt hjemme på gården, og fikk se hvor enorme terrengegenskaper denne bilen har når dekktrykket senkes og eventyrlysten tar overhånd. Foto: Privat

- Det var mange telefoner ja, og mange virket til å ha peiling på hvordan man bygger en mest mulig funksjonell campinginnredning i en slik bil. Bilen ble solgt raskt, og det skal bli artig å se hva kjøperen klarer å få til med den, sier han.

Del med Facebook-vennene dine!

Lesere med utferdstrang som ikke uten videre lar seg begrense av det offentlige veinettet vil nok også være spente på å se. Med mindre de allerede er på vei til Island for å forsøke å finne maken til den tilsynelatende velegnede Hummer-konversjonen.

Les også: Action Mobil - målestokken for eventyr-camperne