Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Boble. En bil ALLE har et forhold til. Dette er uten tvil verdens mest kjente bilmodell.

Samtidig er dette modellen som gjorde egen bil mer enn bare en drøm for millioner av mennesker. Bobla er en ekte folkebil - og den forandret livene og hverdagen til stadig flere familier etter krigen.

Over 20 millioner produserte eksemplarer gjør at tilgangen på biler er fortsatt god - noe som igjen holder prisene nede. For 25 000 – 30 000 kroner får du en helt grei bil til koselige nostalgi-turer.

Hitler ga oppdraget

Det var den østerriske bilkonstruktøren Ferdinand Porsche som fikk i oppdrag av ingen ringere enn Adolf Hitler å konstruere en billig folkebil, som alle tyske familier skulle ha råd til å skaffe seg.

Hitler tape krigen, men å lage ”folkebilen” over alle andre - det lyktes han med.

VW reklame fra tidlig på -60 tallet. Damer, sol og strand....

Benny mener:

Rust er den store stygge ulven her. Og det gjelder alle årsmodeller. De mest utsatte stedene er bunnplaten – og da særlig området rundt batteriet, jekkfester og kanalene. Sjekk også karosseriet der skjermkantene mot karosseriet, varmekamrene og innfestingen til støtfangerene mot karosseriet. Feltet mellom dør og bakskjerm rett over stigtrinnet ruster, og det samme kan traversen til forstillingen gjøre.

VW Boble nr 1 million! Totalt ble det lagd over 20 millioner Bobler!

Oljelekkasje fra motoren er ganske vanlig.

Sylinder nummer tre sitter litt klønete til med tanke på kjøling, og det er ikke uvanlig at den skjærer seg. Det er imidlertid litt vanskelig å sjekke akkurat hvordan det står til med denne, så man må nesten bare håpe på det beste... Men lytt nøye på motoren og forsikre deg om at den går på alle fire sylindrene.

Sjekk også slakken på veivakselen ved å trykke/trekke i reimskiven. Er det slakke her, tyder på på slitte lagre i motoren. Dette er ganske omfattende å gjøre noe med.

Priser:

Du får ei gammal Boble for bare en tusenlapp eller to, men da er det et objekt som krever både tid og penger. Du får en kjørbar, men langt fra strøken bil til 10 000- 15 000, men skal du ha en fin og pen bil og du er mer glad i å kjøre enn å mekke, bør du doble dette igjen. For 25 000-30 000 får du en fin og koselig -60 talls Boble. Eller en fin 1303 S fra midt på -70 tallet.

VW Boble cabriolet fra 1979

Mens restaurerte og skikkelig fine originalbiler koster opp mot det dobbelte av dette igjen. I utgangspunktet kan man – litt govt sett – si at jo eldre bil, jo høyere pris. Særlig når du kommer på 50-tallet. Biler med ”oval-bakrute”, ”vippetass-blinklys”, ”makrellboks-tak” og endog delt bakrute er dyrere.

Aller dyrest er de sjeldne, originale cabrioletene – uansett årsmodell. Du får ikke en fin slik bil for under 100 000 kroner.

Del med Facebook-vennene dine

Lest test av VWs nye "Folkevogn", klikk her:

Visste du at:

- Den første tegningen til det som etter hvert ble VW boble er fra 28. april 1934. Modellen het da SK803.

- At Bobla i Pakistan het: Foxi

- At Adolf Hitler la ned den første steinen på den nye fabrikken i 1938.

- 30. juli 2003 rullet den aller siste Bobla av samlebåndet i Mexico. Den hadde produksjonsnummer 21 529 464 og står på VW-museet i Wolfsburg

En Audi til super-folkelig pris - klikk her

68-stor

Har du Boble-minner? Fortell i kommentarfeltet under: