brodpriser (Foto: TV 2 hjelper deg)
brodpriser (Foto: TV 2 hjelper deg)

Her er grunnen til at brødet i butikken er så dyrt

Det er disse som stikker av med brødpengene dine.

Brødprisene har steget dobbelt så mye som den generelle prisstigningen de siste fem årene. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser altså at brød har steget mer i pris enn andre matvaregrupper.

Men hvem tjener egentlig på denne prisstigningen? TV 2 hjelper deg har tatt opp jakten på hvem som sitter igjen med fortjenesten på de høye brødprisene.

Les også: Dette brødet kostet Lars 30.000 kroner

Sitter igjen med lite penger

Det er fire instanser som er med på å fylle brødbehovet til det norske folk. Bonden, mølla, bakeriet og butikken.

Knut Solberg er en av bøndene som bidrar med korn til brødproduksjonen.

– Det går omtrent en halv kilo hvetemel til ett brød, så det blir rundt 1,15 – 1,20 kroner for den hveten som går med til ett brød, sier Solberg til TV 2 hjelper deg.

Det er altså ikke bonden som sitter igjen med den store brødfortjenesten.

Når det gjelder bakeriene, sitter heller ikke de igjen med mye. De får mange av kronene vi betaler for brødet, men på grunn av økte kostander og tøffe forhandlinger med butikkjedene, har fortjenesten falt fra 7 til 3 % på få år.

Les også: Hvor hjemmelagd er denne egentlig?

Fortjenestevinnerne

Både mølla og butikken er klare vinnere når den gjelder kampen om brødprisene. Begge tjener godt på at forbrukerne punger ut for brød, og felles for de to vinnerne er at de er mektige med få konkurrenter.

I Norge er det bare to møllekonsern, og påslaget møllene tar for å male kornet, er langt høyere i Norge enn i Sverige.

Les også: Mange tror brunost fremdeles er tilsatt jern - selv Nugatti inneholder mer

Robert_Fjeld (Foto: TV 2 hjelper deg)
Robert_Fjeld (Foto: TV 2 hjelper deg)

Kjøper dyre brød

Når brødet har kommet så langt som til butikken, tar det ikke lang stund før det blir revet bort igjen. I følge bransjens eget fagblad, kan en godt drevet brødavdeling ha over 30 prosent fortjeneste.

– Totalt sett så tjener vi godt på at kundene er fornøyd med utvalget, og derfor kommer igjen i tillegg til at de velger brød som er bedre og noe dyrere. Det hadde vært ekstremt dårlig butikk om alle hadde valgt de billigste produktene, sier brødansvarlig på Meny og Ultra, Robert Fjeld.

Derfor må kanskje vi forbrukere også ta på oss litt av skylden for de høye brødprisene. Butikkene setter nemlig de prisene som vi er villige til å betale.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter