Hertz (Foto: Sverre Holm-Nilsen)
Hertz (Foto: Sverre Holm-Nilsen)

Leverte uskadd bil – fikk krav på 4000 kroner

Hertz sto på kravet, men kan ikke bevise at Tove skadet bilen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En feilmelding i motoren på Tove Evjebråtens bil, resulterte i at hun den 28. februar i år måtte parkere bilen på vei hjem fra jobb.

Bilen ble fraktet til verksted, mens Tove ble fraktet til Gardermoen, en liten kjøretur unna hennes hjem i Maura, for å låne en leiebil hos Hertz.

Les også: Thomas kjempet i et år for å få pengene igjen etter bruktbilklage

Les også: Sendte bilen på verksted – fikk tilbake vrak to år senere

Se mer om denne saken i kveldens sending, kl. 20.00!

Hadde bilen i et døgn

Leiebilen, en VW Passat, ble dekket av forsikringen. Det eneste Tove måtte betale var et depositum på 1000,-. Ifølge Hertz sin egen logg, ble bilen tatt ut klokka 15.53.

– Jeg gikk over bilen og fant ingen skader på den. Deretter kjørte jeg rett hjem. Det er en kjøretur på 10–15 minutter, sier Tove til TV 2 hjelper deg.

Vel hjemme ble bilen stående til dagen etter. Klokken 16.00 den 1. mars ble bilen levert tilbake til Hertz.

Sjekket ikke bilen på stedet

Det var ingen fra Hertz som kunne bli med ut og sjekke bilen da Tove og sønnen hennes, som var passasjer på turen, leverte den tilbake på Gardermoen.

– De hadde ikke mulighet til å bli med ut. Jeg skrev under på et skjema at bilen var OK og leverte nøklene, sier Tove.

Få dager senere fikk hun tilbakebetalt depositumet på 1000,-, og anså dermed leieforholdet som avsluttet. Men det var det ikke.

– 10 dager senere fikk jeg et brev ifra Hertz hvor de skrev at jeg hadde skadet et speil. Jeg fikk sjokk, sier Tove, som kontaktet kundeservice og forklarte at hun umulig kunne ha forårsaket skaden.

Skaden som hadde oppstått var et knust speil på bilens førerside. For dette krevde Hertz 4000 kroner.

hertz-2

Les også: «Heftelsesfri» Audi TT var belånt med 384.000 kr

Bildebevis

Vedlagt som bevis fikk Tove et bilde av bilen som hadde blitt tatt 2. mars, dagen etter at hun leverte den.

Bildet var heller ikke blitt tatt på samme stedet som Tove parkerte bilen. I innleveringsloggen til Hertz står det at bilen ble sjekket kl. 22.15 på kvelden, over seks timer etter at Tove parkerte den på Gardermoen.

– Da jeg parkerte bilen brukte jeg begge speilene til å rygge bilen inn på plass. Jeg hadde oppdaget den skaden, insisterer Tove.

– Noen kan ha brukt den bilen etter at jeg leverte den, og skader kan ha oppstått. Men ikke av meg. Ærlighet varer lengst, og da jeg skrev under på at den var OK, så var den uten skader. Jeg har prøvd å si det til Hertz, men ingenting skjedde.

Problematisk

Leif Nybø, generalsekretær i Norges Bilutleieforbund sier til TV 2 hjelper deg at innleveringsområdet på Gardermoen er problematisk. Ikke bare for Hertz, men for alle selskapene på flyplassen.

– Det er for langt mellom parkering og skranke, så man får ikke med seg en fra selskapet til å sjekke biler ved innlevering, sier Nybø.

Generalsekretæren mener også at Tove har en sterk klagesak mot selskapet, i og med at bilen ble sjekket så lenge etter at den ble levert tilbake.

Slik sikrer du deg
På Gardermoen og andre steder hender det ofte at leiebilselskapet ikke har muligheten til å bli med ut å sjekke bilen sammen med kunden. Om selskapet ikke er der når du kommer, kan man be de komme ut, men dette lar seg ikke alltid gjennomføre.

Nybø har derfor et enkelt triks for å dokumentere bilens status i det man leverer den fra seg.

– Det man alltid bør gjøre, er å ta fire bilder av bilen. Et fra hver vinkel. Det er god dokumentasjon, sier Nybø til TV 2 hjelper deg. Nybø får støtte av Forbruker Europa. De mottar ofte klager fra ferierende, norske forbrukere som sliter med utenlandske bilutleieselskaper.

– Det er praktisk, for de fleste har kamera på mobilen nå for tiden. Det er enkelt, og det fungerer, sier Mathieu Veulemans, fungerende leder i Forbruker Europa til TV 2 hjelper deg.

Nybø mener også at det kan være lurt å betale litt ekstra for å være helt sikret om noe skulle skje. Han anbefaler derfor leiebilkunder alltid å ta full forsikring på bilen.

– Når man leier leiebil, så brukes den som regel på ukjente steder og ofte i feriesammenheng. Selv tar jeg alltid full forsikring og null egenandel. Man kjører en ny bil på et nytt sted, og det er ofte mye trafikk og parkeringer, så det vil jeg anbefale, sier Nybø.

– Det er ikke en ideell løsning, men det kan fort bli billigere om det oppstår en skade, sier Veulemans.

Hertz kan ikke bevise

Da TV 2 hjelper deg tar med Tove og møter Hertz på Gardermoen, tar selskapet selvkritikk. De innrømmer at den beste løsningen var om Hertz’ ansatte ble med ut og sjekket bilene sammen med kunden da de ble levert tilbake.

– Det ideelle hadde vært at vi kunne ha tatt imot alle på parkeringsplassen og sjekket statusen fra bilen gikk ut til den kom inn igjen, men innimellom er ikke det praktisk mulig å gjennomføre, sier Hallvard Nerbøvik, salgs- og markedsdirektør i Hertz.

På spørsmål om Hertz kan bevise om det faktisk var Tove som skadet bilen, svarer Hertz at de kun forholder seg til inn- og utstatus på bilen.

– Den som da har hatt bilen i perioden, trenger ikke nødvendigvis å ha påført bilen den skaden.

Hvorfor er det da ho (Tove) som skal ha blitt trukket for 4000,- fra sitt kredittkort?

– Fordi at det var et avvik på bilens tilstand fra den gikk ut til den kom inn igjen. Vi forholder oss egentlig bare til det avviket. Vi kan ikke si noe om hvem som har gjort det.

Så dere hadde ikke bevis på at det var henne som hadde gjort skade på bilen, da dere ba ho betale 4000,-?

– Vi forholder oss til saken. Det var et avvik, sier Nerbøvik.

skadelogg

Nerbøvik sier det ikke er umulig at skaden på bilen kan ha oppstått i tidsrommet mellom 16.00-22.15 da Hertz sjekken den, men sier samtidig at det er en liten grad av sannsynlighet at skaden oppsto hos dem.

– Etter kl. 16.00 skal ikke den bilen ha vært brukt, annet enn at vi tok en skadesjekk ca. kl. 22 på kvelden. Det kan være mange årsaker til at den var forsinket. Det vi ser på som et avvik i forhold til våre rutiner, er at bilen er flyttet herfra til et annet sted for å ta bilde. Vi ønsker jo at det bilde skal tas av bilen som en skadelogg, en ny status, der du satt ifra deg bilen. Det er det som er rutinen, og det er et vi ønsker å etterleve, sier han.

Rutinebrudd

Salgs- og markedsdirektøren sier videre at de har hatt et rutinebrudd i dokumentasjonsgraden og behandlingen av leieforholdet da bilen kom inn, og med bakgrunn i dette så dropper de kravet mot Tove og avslutter saken.

– Rutinene skal være ganske klare. De skal etterfølges, og vi skal etterprøve de. For å unngå tilfeller som det her, så skal også vært dokumentasjonsgrunnlaget tas på et så tidlig tidspunkt som mulig, og da unngår vi tilfeller som det her i fremtiden, sier Nerbøvik.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter