auto2000 (Foto: TV 2 hjelper deg)
auto2000 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Thomas kjempet i et år for å få pengene igjen etter bruktbilklage

Måtte vente på pengene, selv etter at Forbrukertvistutvalget vedtok at Auto 2000 Drammen må betale Thomas penger for reparasjonene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det var irriterende at ikke bilbutikken ville rette seg etter mine rettigheter som forbruker, sier Thomas Jarnæs Coe til TV 2 hjelper deg.

Thomas Jarnæs Coe kjøpte en Ford Focus 2006 modell hos Auto 2000 Drammen i februar 2010.

Delvis medhold

Etter flere feil og mangler vedtok Forbrukertvistutvalget at Auto 2000 Drammen må utbetale 10438 kroner til Thomas. Hans opprinnelige krav var 13.930 kroner i erstatning. Etter en vurdering satte Forbrukertvistutvalget fradrag på 50 prosent for bytte av dynamo og servopumpe, på grunn av bilens alder.

Les også: Sendte bilen på verksted - fikk tilbake vrak to år senere

Pengene dukket ikke opp

– Fremdeles kom ikke pengene inn på kontoen til tidsfrist som vedtaket ga, sier Thomas til TV 2 hjelper deg.

Thomas er ikke alene om å klage når det gjelder bruktbilkjøp. Dette topper nemlig klagestatistikken hos Forbrukerrådet år etter år.

Feilene på den nyere bruktbilen oppdaget Thomas allerede da han var på tur hjem fra Drammen til Bodø i februar i 2010. Sentrallåsen gikk nemlig berserk under turen.

– Den klikket hele turen hjem, opp og igjen. Du kan tenke deg hvor irriterende det var, forteller Thomas.

auto2000.3 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Dynamo- og servo problemer

I Bodø fikk Thomas i tillegg motorstopp. Det viste seg å være dynamoen som sviktet. Etter hvert dukket det også opp en feil med servostyringen.

Thomas fikk bilen reparert på et lokalt verksted.

Da dynamo og servopumpe ble fikset så forsvant også feilen på sentrallåsen av seg selv. Men kostnadene begynte å balle på seg.

– Firmaet ville ikke dekke alle kostnadene mine etter at jeg klaget. Derfor klaget jeg til Forbrukerrådet, og videre gikk så saken til Forbrukertvistutvalget. Her ga de medhold, men fremdeles var det vanskelig å få pengene jeg hadde krav på, sier Thomas Jarnæs Coe.

Les også: «Heftelsesfri» Audi TT var belånt med 384.000 kroner

Sendte kontonummer og vedtak

Thomas sendte til og med vedtaket fra Forbrukertvistutvalget til Auto 2000 Drammen, sammen med kontonummeret sitt. Da hadde Thomas holdt på med saken i ett helt år.

Allikevel kom ikke pengene inn på konto innen tidsfristen. Saken er derimot ryddet opp i nå, noen uker på overtid i forhold til Forbrukertvistutvalgets frist.

Auto 2000 ryddet opp

– Vi har ryddet opp i saken. Det er et vedtak i saken nå, og det har vi fulgt. Pengene er nå utbetalt til bilkjøper, sier daglig leder Geir Larsen i Auto 2000 Drammen.

Larsen viser til at det ikke er unormalt at det kan oppstå en uenighet mellom bilkjøper og selger.

auto2000.6 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Beklager glipp med tidsfrist

– Jeg beklager at pengene ikke ble betalt inn tidsnok, sier han til TV 2 hjelper deg.

Han viser også til at vedtaket fra Forbrukertvistutvalget gir Thomas delvis medhold.

– Det er viktig å få fram at kostnadene til delene til dynamo og servopumpe ble vurdert etter bilens alder. Jeg vurderer vedtaket som at Forbrukertvistutvalget er enig i at bilen er brukt og ikke ny. Det ville ikke vært greit å utbetalt penger for en ny servopumpe og dynamo når bilen er flere år gammel, sier Geir Larsen.

Se også: Kjøpte Corvette for 170.000 kroner - viste seg å være et vrak

– Feil kom i ettertid

– Det er også viktig å påpeke at da han klagde var bilen allerede gått 2000 kilometer mer enn på det tidspunktet han kjøpte den. Dette betyr at jeg mener feilen ikke var til stede på overleveringstidspunktet. Feilen kom i ettertid. Når vi leverte bilen fungerte dynamoen og servostyringen, sier Geir Larsen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter