Ferraris 308 fikk enorm markedsføringshjelp gjennom
Ferraris 308 fikk enorm markedsføringshjelp gjennom "Magnum, P.I.", og bilen var seriens andre stjerne etter Tom Selleck.

Topp 5: De beste krimhelt-bilene

Vi har satt opp vår liste - sjekk om du er enig!

Forleden traff vi en gammel kjenning da vi skulle kjøpe inn den årlige påskekrim-boka i paperback-hylla på den lokale bensinstasjonen. Ærendet førte til en samtale som i god Broom-ånd etterhvert munnet ut i en diskusjon om hvilken av krimheltene vi har vokst opp med, som kjørte tøffest bil.

Én ting er at vi ble så engasjerte at vi glemte å kjøpe årets påskekrim. En annen ting er at dette kom litt brått på - men vi klarte nå etterhvert å komme opp med noen kandidater.

Har vi glemt noen åpenbare? Kom med dine forslag i kommentarfeltet nederst i saken!

1: Columbos 1959 Peugeot 403 cabriolet

Columbo var like god til å kjøre bil som han var til å dressere hunden, som vi mener å huske at het
Columbo var like god til å kjøre bil som han var til å dressere hunden, som vi mener å huske at het

På samme måte som Peter Falks kappekledde lt. Frank Columbo-figur var Peugeoten litt av en antihelt i denne bautaen av en TV-serie, som i sin opprinnelige form gikk fra sent sekstitall og frem til ca. 1980. Den var først med konseptet å vise seeren hva som hadde skjedd til å begynne med, noe som førte til intens spenning etterhvert som den noe eksentriske Columbo klarte å sette sammen bitene i puslespillet.

Peugeoten var bulkete og stygg fra starten. Men Columbo var stolt av den, og betegnet den i mange sammenhenger som "a foreign classic" i samtale med eiere av flotte, nye biler. Han var en dårlig sjåfør og bulket ofte, og hadde heller ikke mye å gjøre under panseret når bilen stoppet - hvilket den også ofte gjorde.

Kun drøyt 2.000 ble produsert mellom 1954 og 1961. Kilder strides om Columbos bil var en 1959 eller 1960-modell. Uansett hadde han rett i at den var sjelden.

Forresten, bare én ting til: Da serien ble vekket til live igjen for noen få episoder på 90-tallet, fikk produsentene brev fra flere som hevdet å eie den opprinnelige bilen. Rett bil ble funnet, og utlånt gratis fra de nye eierne i Findlay, Ohio.

Les også: Denne ville kanskje Columbo kjørt i dag?

2: Bergeracs 1947 Triumph roadster

For undertegnede virket Bergeracs 1947 Triumph mer sjarmerende enn pen. For filmteamet skal den lunefulle bilen visstnok ikke ha vært særlig sjarmerende, heller.
For undertegnede virket Bergeracs 1947 Triumph mer sjarmerende enn pen. For filmteamet skal den lunefulle bilen visstnok ikke ha vært særlig sjarmerende, heller.

Erkebritisk sportsbil i erkebritiske omgivelser på Jersey virket så utrolig riktig, selv om vi i ettertid har blitt fortalt at det i virkeligheten var helt feil: Veinettet på Jersey er visstnok ikke på noen måte tilpasset biler - eller sjåfører - med sportslige ambisjoner.

En annen sak som virket besynderlig allerede da serien gikk, var at en alkoholisert eks-politimann som attpåtil var nyskilt hadde råd til en slik bil. Roadsteren, som var forgjengeren til TR2 og hele den populære TR-serien, ble tross alt bare bygget i 4.500 eksemplarer mellom 1946 og 1949, og allerede på 80-tallet må dette ha vært en klassiker med ganske heftig prislapp.

Vi syntes bilen var mer spesiell enn pen, for å si det forsiktig. Og om den er høyt på lista over detektiv-biler vi ikke glemmer, så står den helt i andre enden av "handlelista".

Del med Facebook-vennene dine!

Det gjør den visstnok også for John Nettles, som spilte Jim Bergerac. Bilen var lunefull og notorisk upålitelig under innspillingen, og han skal ha hatet den ganske intenst.

Les også: Dette er Broom-lesernes engelske favoritter

3: Cannons Continental Mark III og IV

Både Cannon og hans biler var store, men begge sto for en real støyt i kamp mot skurkene. Her en Mark III, som ble brukt den første sesongen.
Både Cannon og hans biler var store, men begge sto for en real støyt i kamp mot skurkene. Her en Mark III, som ble brukt den første sesongen.

En stor, fet og kostbar privatdetektiv trenger en stor, fet og kostbar bil. Frank Cannon hadde både pondus og utstråling så det holdt, og det hadde bilene hans, også.

"Cannon" er kanskje den serien vi har sett som har vært mest gjennomsyret av fenomenet produktplassering. Bare noen meget perifere, og svært usympatiske skikkelser kjører noe annet enn Ford-produkter. Frank selv byttet bil til hver sesong, og kjørte alltid siste modell av Lincolns toppmodeller i Continental Mark-serien - som egentlig ikke het Lincoln i det hele tatt, når sant skal sies.

Om William Conrads rollefigur var god og rund, gikk han ikke av veien for hverken å løpe eller å slåss. På samme måte nølte han heller ikke med å kjøre det store luksusflaket i biljakter som om det var en liten Mustang - hvilket faktisk var den bilen han skulle ha kjørt etter planen.

Produsentene skrinla planene om Mustang da Conrad kom til det første planleggingsmøtet kjørende i sin egen, private Continental Mark III. Og produsentene var enige om at her var det best om fiksjonen kopierte virkeligheten, for en gangs skyld.

Les også: Sjokk - Lincoln danker ut Lexus i kvalitetsundersøkelse

4: Magnums Ferrari 308 GTS

Ferraris 308 fikk enorm markedsføringshjelp gjennom
Ferraris 308 fikk enorm markedsføringshjelp gjennom

Når Thomas Magnum i Tom Sellecks skikkelse smilte lurt under barten, sto det "Playboy" skrevet over hele pannen hans. Og hva var mer passende transportmiddel for en slik fyr enn en skrikende rød Ferrari - som han selvsagt ikke engang hadde betalt for selv.

Hawaii var også et ganske eksotisk sted, passende for både vannsport, helikopterkjøring og heftige kjørescener langs veien.

Blant annet husker vi en frisk biljakt da Magnum i Ferrarien skulle forsøke å hente igjen og stoppe stakkars husbestyrer Higgins, som ikke visste at noen hadde plassert en bombe i bensintanken på hans også ganske kule Audi 5000, den amerikanske utgaven av Audis første prestisjebil 200.

Test deg selv i Brooms Ferrari-quiz!

5: Starsky and Hutch sin Ford Gran Torino

Tidsriktige felger og heving bak, samt en enkel fartsstripe er av og til det som trengs for å gjøre en egentlig ganske kjedelig bil til et ikon.
Tidsriktige felger og heving bak, samt en enkel fartsstripe er av og til det som trengs for å gjøre en egentlig ganske kjedelig bil til et ikon.

Hele verden husker "The Striped Tomato", som ble kallenavnet til de to politikollegaenes egentlig svært ordinære og ganske kjedelige Ford. Det er på grunn av at den fire sesonger lange serien inneholdt en god del frisk biljøring, men også takket være bilens tøffe fremtoning.

"The Striped Tomato" er en leksjon i hvordan man kunne skape en legende med enkle virkemidler på 70-tallet: Man sjekket beholdningen av flåtebiler fra bilprodusenten som for tiden sponset nye produksjoner, og fant en rød todørs-variant som det var flere like av. Praktisk når man skulle ha noen å veksle mellom. Så ble bilene heiset litt bak, fikk tidsriktige slotmags, og en litt små-artig stripe.

Gjennom sesongene forekom det et helt kobbel av forskjellige filmbiler. Enkelte detaljer varierte litt fra bil til bil, og "goof-hunterne" gasser seg i logiske glipp der detaljer på bilen tilsynelatende forandrer seg fra scene til scene.

Del med Facebook-vennene dine!

Det gjør oss ingen ting. Vi sluker det rått, og ønsker oss hver gang vi ser den en rød Torino med hvit stripe. Til tross for at det finnes mye annet som egentlig er mye tøffere der ute...

Les også: Ford Capri - klassikeren har rundet 40

Nå vil vi høre din mening: Skriv i vei i kommentarfeltet under: