Atle Kvålsvoll har satt opp tre intervalløkter som vil øke din kapasitet. (Foto: TV 2/)
Atle Kvålsvoll har satt opp tre intervalløkter som vil øke din kapasitet. (Foto: TV 2/)

Tre gode intervalløkter

Intervalltrening er mye mer enn bare 4 x 4. Bare sjekk her.

TV 2 Sportys ekspert Atle Kvålsvoll har satt opp tre økter som vil øke din kapasitet, og som er god avveksling til langturer.

Pyramideintervall, løping:

  • Oppvarming: 20 minutter med rolig løping. Mot slutten av oppvarmingen løper du tre stigningsdrag (spurter på 12-15 sekunder) slik at du får opp pulsen.
  • Kjør ni intervaller med følgende lengder: 2-3-4-5-6-5-4-3-2 minutter, i sone 3. Mellom hvert drag har du en aktiv pause på 90 sekunder.
  • Avslutt intervalløkten med 20 minutters nedkjøring. Da jogger du rolig med lav puls, slik at du blir kvitt syre og slagstoffer i muskulaturen.


LES OGSÅ: Den store pulsguiden

Sykkel 9 x 6:

  • Oppvarming 30 minutter.
  • Kjør 9 intervaller på 6 minutter, de første fire minuttene i sone 3, de siste to minuttene i sone 4. Dette gjøres på flat vei.
  • 5 minutters pause mellom dragene. I pausen skal du være i sone 2.
  • Avslutt intervalløkten med 30 minutters nedkjøring.


LES OGSÅ: Slik måler du makspuls

Sykkel bakkeintervall:

  • Oppvarming 30 minutter.
  • Kjør 6 drag på 3 minutter i bakke i sone 3.
  • Ha pause på 8 minutter mellom dragene, 4 av disse i sone 1 og de siste 4 i sone 2.
  • Avslutt intervalløkten med 30 minutters nedkjøring.