Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Spionfoto avslørte allerede for en stund siden selve fasongen på bilen. Litt høyere og litt rundere enn en C5, og dermed fulgte ikke overraskende DS5 det som har vært normen for de øvrige to modellene i DS-serien.

"Fasong" var da også et stikkord for Citroën-design tidligere. Både 2CV, DS, GS og CX hadde en siluett som ingen andre biler var i nærheten av - men bortsett fra det var egentlig karosseriene ganske minimalistiske, med få linjer og pynteelementer som forstyrret inntrykket.

Høy "in your face"-faktor

Mye har skjedd de siste årene, og når den nye DS-serien nå er komplett i denne omgang, kan vi slå fast at Citroën ikke har gått for minimalisme på sine nye prestisjemodeller i de forskjellige størrelsesklassene. Når det gjelder sistemann, altså DS5, er den tvert i mot mer detaljrik og dramatisk i uttrykket enn en tilsvarende C5.

Den avrundede bilen er samtidig litt kortere og litt smalere enn sin nærmeste slektning C5, naturlig nok, siden den er utviklet fra den noe mindre C4 Picasso-plattformen.

Den avrundede taklinjen og korte overheng gjør DS5 til en rommelig bil, til tross for lengden på bare 452 centimeter. Foto: Netcarshow.com

For å fortsette utvendig har den som de øvrige DS´ene blanke detaljer både her og der, aggressive luftinntak i frontfangeren, og et par griller stablet oppå hverandre i fronten. Man skal aldri være i tvil når man møter denne på veien.

Hovedlys med seneste teknologi gjør selvsagt at bilen blir lagt merke til, det gjør også en lang og oppsvingt kromlist helt fra lyktene og opp på den splittede A-stolpen. Noen annen funksjon er det heller ikke mulig å se at den har.

Les også: DS3 - liten og forførerisk

Cockpit-følelse

På innsiden understrekes bilens eksklusive preg gjennom materialvalget. Her er det skinn og børstet aluminium hele veien.

De som mener det utvendige designet kanskje ikke er helt hverken fugl eller fisk, og i hvertfall ikke har noe direkte Citroën-særpreg, vil glede seg desto mer over førermiljøet.

Eksklusive materialer og et svært fly-preget førermiljø gjør trolig DS5 til et hyggelig sted å være. Bilen har også en sjeldent kraftig og innholdsrik takkonsoll i samme stil som midtkonsollen. Foto: Netcarshow.com

Både midtkonsollen og en sjeldent bøs takkonsoll har sterke fellestrekk med det man vanligvis finner i fly, og med heads up-display som standard vil vi tro at en og annen gammel pilot-drøm kan få sin renessanse bak spakene her.

Første dieselhybrid-Citroën

Den største nyheten sitter imidlertid under panseret. DS5 blir nemlig den første modellen fra Citroën som benytter seg av den PSA-utviklede dieselhybrid-løsningen Hybrid4, der en toliters HDI-motor får assistanse av en elektromotor som driver bakhjulene. Totalt råder føreren over 200 nettohester, fordelt på 163 fra dieselmotoren og 37 fra elektromotoren.

Del med Facebook-vennene dine!

Bykjøring i lav fart skal kunne gjøres uten bruk av annet enn elektromotoren, og totalt er bilen oppgitt til et utslipp på bare 99 gram CO per kilometer.

Bilen ventes i salg i Europa tidlig neste år, og setter et foreløpig punktum for DS-serien frem til den ryktede storbilen DS9 muligens dukker opp i 2013.

Les også: Egil vil ikke kjøre noe annet enn Citroën