Tv2 Sportys ekspert Siri Marte Hollekim, viser hvordan man kan trene om man har lite tid i hverdagen. (Foto: TV 2/)
Tv2 Sportys ekspert Siri Marte Hollekim, viser hvordan man kan trene om man har lite tid i hverdagen. (Foto: TV 2/)

Sniker inn trening i en hektisk hverdag

Travel hverdag? Sportys treningsekspert har råd til hvordan du kan få maksimalt ut av treningen.

Se video i vinduet over!

Småbarnsmor Siri Marte Hollekim vet hvor vanskelig det er å få tid til å trene i en hektisk hverdag. Her deler hun sine tips til hvordan hun får tid til dette innimellom jobb, familie og venner.

Tre halvtimer i uka
Hva er det viktigste å tenke på når man har dårlig tid?

– I en travel hverdag, hvor det er mange baller i lufta, er det vanskelig å få tid til trening. Mange går med dårlig samvittighet for at man ikke får trent nok, forteller Siri Marte.

Hun mener at halvannen time med trening i uken kan være nok.

– Sett av en halvtime tre ganger i uken. Ta da de tre halvtimene og gjør det beste ut av det, sier Siri Marte.

– Bli andpusten
Hun anbefaler at en blir andpusten i minst 10 minutter til sammen i løpet av den halvtimen. Hvis man ikke får tid til å løpe kan hverdagsaktivitet være løsningen.

– I stedet for å ligge på sofaen kan du gå ut og leke med ungene, sier hun.

Naturlig intervalltrening
– For å få mest ut av treningen anbefaler hun intervalltrening. Her mener hun at naturlig intervalltrening kan være like bra som å trene intervall på 4 x 4.

– Jeg bruker 4 x 4 når jeg er på tredemølla. Når jeg er ute i naturen ønsker jeg å bli andpusten ofte. Jeg er fornøyd med meg selv når jeg finner en bakke som er tung å gå opp. Jeg tar roligere perioder når jeg kommer til toppen, forteller hun.

For å se alle tipsene til Siri Marte, se videoen øverst i artikkelen.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Hva gjør du for å få tid til å trene i en hektisk hverdag? Del dine erfaringer i feltet under.