De fleste av oss kunne vel godt ha tenkt seg å være 'fanget' i førersetet  på en Corvette ZR1   i hvertfall en stund... Foto: Netcarshow.com
De fleste av oss kunne vel godt ha tenkt seg å være "fanget" i førersetet på en Corvette ZR1 i hvertfall en stund... Foto: Netcarshow.com

Fanget i sin egen bil - måtte ringe etter hjelp

Livredd Florida-mann solgte Corvetten "på rot" etter skremmende opplevelse.

Elektronikk fungerer ikke alltid som den skal. Jo mer avansert elektronikken er, jo mer kuriøse kan følgene bli.

Amerikanerne var tidlig ute med sentrallås, og deretter også sentrallåser som gikk automatisk på når man satte bilen i "drive". Dette visstnok fordi fenomenet med "car jacking" utviklet seg raskt på 60-tallet - kjørte man en finere bil og stoppet på rødt lys i dårlige bydeler, kunne man fort oppleve at døren ble revet opp av en som hadde lyst på lommeboka, eller hele bilen.

Les også: Stjal bil inne i bilforretning - i åpningstiden!

I dag har de automatiske dørlåsene spredd seg til biler fra hele verden, og nye regler for tyverisikring gjør at det heller ikke skal være mulig å åpne døren innenfra med den vanlige døråpneren når den var låst i utgangspunktet. Slikt kan det bli problemer av...

Glemte vedlikeholdsladingen

Det var det som skjedde da 65 år gamle Lee Adams fra Florida forleden skulle ut å kjøre med sin Corvette ZR1. Han satte seg inn i bilen, lukket døren, og fikk ikke startet. Men da han skulle ut av bilen var døren låst, og batteriet var dødt da han forsøkte å låse opp igjen.

Bakgrunnen var ikke uventet at bilen var tom for strøm. Adams eier ifølge Jalopnik.com en stor samling nyere sportsbiler, og siden det går lang tid mellom hver gang han kjører med de forskjellige bilene, står de gjerne på vedlikeholdslading for ikke å gå tomme for strøm. Det hadde imidlertid ikke Corvetten gjort - noe han fant ut akkurat litt for sent.

Ifølge diverse nettforum er han ikke den første som har opplevd dette med nyere Corvetter. Er de tomme for strøm, klarer de vanligvis såvidt å låse døren automatisk før det er helt slutt. Og eierne sitter der, gjerne litt pinlig berørt over å være fanget i sitt høyteknologiske vidunder til trekvart hundre tusen dollar.

Les også: Chevrolet feirer 100 år med spesial-Corvette

Ringte 911

Men få blir så irritert - eller kanskje heller skremt - som Lee Adams.

Han ringte alarmtelefonen 911, og fikk snart besøk av en politimann som heller ikke kunne bidra mye - annet enn med å fortelle at sjefen hans også hadde opplevd det samme med Corvetten sin. Men han hjalp ham ut av bilen da merkeforhandleren via telefon rådet ham til å krype bakover i bilen, og trekke i den innvendige åpningsspaken for bakluken.

Mellom døren og førersetet sitter knappen som kunne løst problemet. Men det visste ikke hverken bileieren - eller forhandleren... Foto: Netcarshow.com
Mellom døren og førersetet sitter knappen som kunne løst problemet. Men det visste ikke hverken bileieren - eller forhandleren... Foto: Netcarshow.com

Selv om de burde visst bedre - men mer om det senere...

Å se en 65-åring åle seg bakover fra førersetet, mellom setene og ut bakluken av en Corvette skal visstnok heller ikke ha vært noe direkte estetisk syn, har han selv fortalt på et Ferrari-forum, der han har beskrevet opplevelsen.

Til salgs "på rot"

Samme dag tok han kontakt med merkeforhandleren igjen, og ga dem i oppdrag å selge bilen for seg. I mellomtiden står den i garasjen hans, og han tør ikke ta i den. En eventuell kjøper må selv komme og hente den.

Den uheldige bilsamleren gir uttrykk for at han for fremtiden skal holde seg til biler med mindre avanserte løsninger. For hva ville skjedd dersom han ikke hadde hatt med seg telefonen, bilen hadde stått i lukket garasje og kona nettopp hadde reist bort på ferie, spør han på Ferrari-forumet.

Del med Facebook-vennene dine!

Da hadde han sikkert fått god tid til å lese instruksjonsboken, og trolig funnet ut at han hadde en manuell utløser for dørlåsen sittende i gulvet, mellom døren og førersetet...

Les også: BMW 7-serie - avansert nok til å ruinere deg