KNEBØY: TV 2 Sportys treningsekspert, Anne Marte H. Sneve, viser hvordan man utfører knebøy.
KNEBØY: TV 2 Sportys treningsekspert, Anne Marte H. Sneve, viser hvordan man utfører knebøy.

Den ultimate styrkeøvelsen

Knebøy er kanskje den mest effektive av alle styrkeøvelser, der du trener mye støttemuskulatur.

Knebøy
Hva trener du: Ben/fremside lår/rumpe

Slik gjør du: Innta en stabil kroppsholdning med tærne vendt litt utover, pass på at vektene er i balanse. Trekk pusten og hold på vei ned, slipp ut når du er nesten oppe. Du skaper et buktrykk som fungerer som ekstra beskyttelse for ryggen din. Ha alltid så rett rygg som du klarer, blikket frem. Senk vekten kontrollert, stopp og gå kontrollert opp.

Ekspertens vurdering: Kanskje den mest effektive av alle styrkeøvelser, trener mye støttemuskulatur. Lær deg riktig løfteteknikk der du bruker lette vekter. Ved tyngre løft – ha alltid en venn som står bak og sikrer. Øvelsen er tyngst ved 90 grader. Men det er ikke farlig å gå lengre ned enn 90 grader dersom du har kontroll på ryggen. Her får du tak i verdifull muskulatur på innsiden av låret som er med å stabilisere kneet.