Thomas har fått noen spørsmål om fruen også følger med når bilen skal selges. Bare moro, synes de begge, og minner om at det var slik man solgte bil på 60-tallet. Foto: Privat
Thomas har fått noen spørsmål om fruen også følger med når bilen skal selges. Bare moro, synes de begge, og minner om at det var slik man solgte bil på 60-tallet. Foto: Privat

Mercedes 280 SE W108: Det dufter fremdeles nybil i bagasjerommet

- Men kona følger nok ikke med i handelen, avslører Mercedes-selger Thomas.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å eie gamle skatter forplikter. Det gjelder både de som henger i ramme på veggen, og de som går på hjul. Det er også Thomas Jamne i Blomsterdalen ved Bergen enig i, og når han nå skal selge sin unike, gamle Mercedes, koster han på seg å være nøye med å se an hvem som skal få overta nøkkelen.

- Egentlig vil jeg ikke selge den i det hele tatt, så det er med veldig blandede følelser jeg har annonsert den. Men ved å selge unna litt biler, båter og andre ting jeg egentlig ikke trenger frigjør jeg ganske mye penger som jeg trenger når jeg nå etablerer meg med mitt eget bilverksted, sier han.

Har aldri vært pusset opp

Det er lett å forstå hvorfor han ikke vil selge. For det første er Mercedesen, en 1970-modell 280 SE av W108-serien, en flott bil i seg selv. For det andre er tilstanden rimelig unik - bilen har aldri vært "utsatt for" annet enn regelmessig vedlikehold på 41 år, og er på mange måter som en nybil å kjøre fremdeles.

Tilstanden på treverket er ofte det som avslører om en gammel Mercedes har hatt det godt. Denne bilen ser ikke ut til å ha lidd noen nød. Foto: Privat

- Jeg vet jo at jeg aldri kommer til å finne en bil i samme tilstand igjen hvis jeg selger, innrømmer Thomas.

Se annonsen her:

W108-serien, og den noen centimeter lengre W109, var bilene som fornyet Mercedes ganske så brutalt da de kom rundt midten av 60-tallet. Frem til da hadde bilene vært rimelig høye og behengt med amerikansk-inspirerte styling-elementer som markerte halefinner, ting som på denne tiden var blitt ganske så umoderne. De nye bilene var både glatte og moderne i formen, samtidig som de hadde et adskillig lavere karosseri.

Ingen Mercedes for vanlige folk

Folk flest var imidlertid like lange som tidligere, så for å få plass til dem ble selve "glasshuset" tilsvarende høyere. Det førte til at bilene hadde for sin tid ganske unik oversikt for både fører og passasjerer gjennom enormt store glassflater, noe som ble fremhevet både i reklamen og i folks reaksjoner på bilen den gang.

En ny eier vil bli gransket nøye for at Thomas skal forsikre seg om at han eller hun har kapasitet til å følge opp vedlikeholdet av bilen også i fremtiden. Foto: Privat

108 og 109 var forløperen til 116-karosseriet, som i sin tur skulle avløses av 126, 140 og etterhvert bli til det vi i dag kjenner som "S-klassen". Altså var det store biler, og ikke minst kostbare slike.

Til tross for dette ble det solgt et imponerende antall av dem også her i landet, kanskje fordi Mercedes var rimelig alene igjen om å tilby biler i denne klassen. BMW E3 kom ikke før i 1968, da hadde Mercedes allerede fått et bra grep på markedet. Amerikanerne var allerede blitt altfor dyre, og italienske og engelske konkurrenter henvendte seg til et smalere og mer entusiastisk publikum.

Hadde man mye penger og skulle handle bil i henhold til det, uten å ha så sterke preferanser i utgangspunktet, var det med andre ord fort gjort å komme hjem med en Mercedes W108.

Importert fra Libya

Da denne bilen ble kjøpt, var det nok likevel etter megen overveielse og med et sterkt ønske om at den skulle være nettopp slik den var. For den ble ikke akkurat kjøpt inn hos nærmeste Mercedes-forhandler og levert på døren.

280-motoren med 160 hestekrefter er også urørt, bortsett fra bytte av noen gummidetaljer. Eieren har ikke engang behøvd å vaske motorrommet, forteller han. Foto: Privat

- Nei, første eier var en skipsreder fra Ålesund, som dessverre ikke lenger er iblant oss. Han fant bilen i utlandet, jeg mener å huske at det var i Libya, da den var to-tre år gammel, falt totalt for den og tok den med seg hjem til Norge, forteller Thomas.

Det forklarer at bilen har original air condition. Det satt nok i en del bruktimporterte biler som kom til Norge på denne tiden, men var sjelden noe norske bilkjøpere bestilte selv - eller for den delen benyttet seg særlig av, selv om det tilfeldigvis var montert i den bilen de kjøpte.

På denne bilen er systemet intakt, og alt tyder på at det underveis i bilens levetid også har blitt vedlikeholdt slik det må for å beholde funksjonen. Det kan Thomas finne ut av dersom han ønsker det, for samtlige hendelser med bilen også utover den komplette servicehistorikken, er loggført - av samtlige eiere.

- Den utrolige tilstanden kan nok til en stor del tilskrives at bilen har vært heldig med eierne sine. De har vært det man kan kalle "bilfolk" alle sammen, forklarer han.

Les også: BMW åpner eget verksted for sine klassikere

Pusset og gnidd

Selv har han eid den i tre-fire år av de ca. ti årene den har vært i Bergen-området. Eieren før ham hentet den fra Ålesund, der det hadde vært én eier til på den etter at skipsrederen solgte sin øyensten.

Thomas er ikke sikker på om interiøret i bilen er i ekte skinn, eller om det er i såkalt MB-Tex kunststoff. Men han har sørget for å sette det inn med diverse produkter for å holde det mykt og fint. Foto: Privat

Thomas har pusset og gnidd, og gjort noen meget få reparasjoner når enkelte ting har vist tegn på slitasje eller elde. De siste par årene har han byttet ut mye gummi og plastikk som begynte å sprekke.

Forleden byttet han et kryss i mellomakselen, og ble imponert over at den drøyt 40 år gamle delen fremdeles kunne bestilles - til en kostnad av 43 kroner - over disk hos den lokale Mercedes-forhandleren.

- Takket være det fine utgangspunktet har det ikke vært nødvendig å gjøre mer. Det lukter fremdeles nytt under mattene i bagasjerommet, forsikrer han, og peker på at bilen også ble premiert så sent som i fjor, på MB Entusiastklubb sitt landstreff på Geilo.

Setter krav til kjøperen

Den digre pokalen følger selvsagt med hvis bilen blir solgt. Den er en del av bilens historie, mener han.

I bagasjerommet skulle man fremdeles tro man var helt på begynnelsen av 1970-tallet. Det lukter fremdeles nytt, forsikrer eieren. Foto: Privat

- Blir denne bilen fortsatt tatt vare på på samme måte, er det bare et tidsspørsmål før den vil vil ende opp på museum. Derfor er jeg nøye på hvem som eventuelt får lov å kjøpe den, også sier han.

Del med Facebook-vennene dine!

- Er det mange interessenter?

- Ikke mange. Fire-fem som er ganske seriøse, tror jeg. I tillegg har jeg selvsagt fått mange mail med spørsmål om for eksempel kona mi følger med. Det er jo bare morsomt, det må man finne seg i når man legger ut et slikt bilde som hovedbilde i annonsen, sier Thomas, og legger til at fruen i huset også tar henvendelsene med stort humør:

- Hun synes det er gøy å få posere sammen med bilen på denne måten. Det var jo slik man solgte bil den gangen denne var ny, ler Thomas Jamne.

Les også: Mercedes - redernes førstevalg også på 90-tallet