I 2012 fyller Chevrolet 100 år. Corvette har fått æren av å markere det, og den lekre jubileumsmodellen
I 2012 fyller Chevrolet 100 år. Corvette har fått æren av å markere det, og den lekre jubileumsmodellen "Centennial Edition" kan bestilles fra sommeren av. Foto: Netcarshow.com

Chevrolet: Slik feirer en sprek 100-åring

Sort silkematt er stikkord for neste års Corvette "Centennial Edition".

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanerne er glade i å feire, og det vet bilprodusentene der borte å benytte seg av. Ikke minst toppmodellene forekommer ofte i spesialversjoner, om ikke annet egnet til å gjøre en fra før av kostbar bil enda litt mer inntektsbringende.

Og publikum står i kø.

Produseres på bestilling

Det vil de sikkert gjøre når man fra litt utpå sommeren kan bestille sin nye Corvette med jubileumspakken "Centennial Edition", med den interne optionkoden ZLC. Den markerer at Chevrolet runder 100 år som bilprodusent i 2012.

Skjønt det er egentlig ingen grunn til å stille seg i kø, for intet tyder på at GM vil begrense antallet annet enn at alle som bestiller skal få.

Les også: Unik Corvette? Sats på en stasjonsvogn!

Carbon Flash Metallic kan virke matt i mange situasjoner, men gir samtidig nærmest pianolakk-finish når lyset faller på. Sammen med silkematte graphics gjør dette at Corvetten blir svært iøyenfallende. Foto: Netcarshow.com

Jubileumspakken skal leveres på alle modellene av Corvetten, og det har jo blitt noen etterhvert: Både standard coupe og convertible, Grand Sport, Z06 og verstingen ZR1.

De ypperste versjonene blir allerede i utgangspunktet produsert i så beskjedent antall at de i kombinasjon med denne pakken vil være for samlerbiler å regne allerede idet de ruller ut av fabrikken i Bowling Green, Kentucky.

Intet forandret under panseret

Fransk-ættede Louis Chevrolet, som såvidt rakk å starte businessen før bilstrategen William C. Durant tok over, var en habil racerfører. Dermed er det ikke så rart at man har valgt å la merkets både raskeste og mest fasjonable bil være den som markerer jubileet. I tillegg til at den, som nevnt innledningsvis, også er den som det nok er enklest å dra inn en ekstra saftig sum på som betaling for moroa.

Verstingene Z06 og ZR1 får 19- og 20-tomshjul, mens de øvrige må klare seg med ett hakk mindre utgaver av jubileumsfelgene. Foto: Netcarshow.com

For i sannhetens navn er det ikke mye annet enn lakk og klistremerker man betaler for på denne spesialmodellen. Magnetic selective ride control er standard i kombinasjon med jubileumspakken, for øvrig kan bilene etter hva vi forstår rent teknisk spekkes helt individuelt.

Som bildene viser er det sort silkematt som gjelder. Lakken kalles Carbon Flash Metallic, som kan minne om såkalt pianolakk, men i tillegg er det rikelige forekomster av klistrede graphics i silkematt sort. Til sammen gjør dette at bilen i speiselt lys kan minne om en stealth-jager.

Interiøret er som det pleier, men røde sømmer og sort skinn og alcantara minner om fargene og finishen fra utsiden av bilen. Foto: Netcarshow.com

Det sorte går igjen på de store felgene, som også har fått en tynn, rød stripe ytterst langs kanten. Den samme rødfagen går igjen på bremsekaliperne, og også i interiøret er det sort med noen meget få røde aksenter - deriblant sømmene, selvsagt - som går igjen.

Les også: Saab feiret med spesialmodell allerede etter ett år...

Skiller seg ut med stilige detaljer

Corvette-fans vil legge merke til at det tradisjonsrike crossed flags-emblemet, som har fulgt Corvette siden starten i 1953, er modifisert på denne utgaven. Flagget som normalt innehar det folkloristiske "Fleur de Lis"-symbolet, et symbol som Corvette-entusiaster helt siden 60-tallet har lurt på hva egentlig gjør på bilen deres, preges på Centennial Edition av tallet 100 i stedet.

Siden sekstitallet har Corvette-entusiaster lurt på hva "Fleur de Lis"-symbolet gjør på det ene flagget på Corvette-emblemet. Jubileumsmodellen har tallet 100 i stedet. Foto: Netcarshow.com

Selve jubileumslogoen er også noe for seg selv: På senterkoppene, rattet og de lukkede modellenes B-stolpe finnes nemlig en jubileumslogo som også omfatter et portrett av selveste Louis Chevrolet, i full racing-mundur med briller og skinnhjelm. En uvanlig personlig hyllest i forbindelse med et bil-jubileum.

Nesten så man skulle tro at noen av de ansvarlige har vært ute og fløyet med Norwegian da de fikk ideen...

Louis Chevrolet preger også selve jubileumslogoen sammen med tallet 100. Har noen fløyet med Norwegian når de kom på denne ideen? Foto: Netcarshow.com

Noen pris på jubileumsversjonene er ikke satt, men skal offentliggjøres like før salget starter til sommeren.

Del med Facebook-vennene dine!

Og for den som ønsker seg det ultimate samlerobjektet: Som vanlig auksjoneres det bort en bil til inntekt for veldedige formål gjennom et av de store, amerikanske auksjonsfirmaene. For en gangs skyld blir det ikke den første produserte, men den med serienummer 100.

Les også: Også BMW feiret X5-jubileum i sobert sort

Røde kalipere, rød stripe på felgen og senterkopper med portrett av Louis Chevrolet. Det er ikke rart blikket trekkes mot hjulene på jubileumsmodellen. Foto: Netcarshow.com