anne mette rustaden (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)
anne mette rustaden (Foto: Synne Hellum Marschhäuser)

Slik strammer du opp før bikinisesongen

Det er fremdeles ikke for sent. Her er treningsekspertens beste tips.

Denne våren tar TV 2 hjelper deg opp kampen mot kiloene. Fire overvektige mennesker har testet ut fire forskjellige slankemidler, før de fhar fått prøve den virkelig harde slankemetoden: Livsstilsendring.

Anne Mette Rustaden, fysioterapeut og doktorgradsstipendiat i fitness, har hjulpet slankerne med livsstilsendringen. Hun mener det ennå ikke er for sent å komme i gang med trening og matendring før bikinisesongen.

Se også: Jan Ketil gikk på GO123 i nesten tre uker

Se også: Karina gikk på pulverdietten Campkilo i 25 dager

Ikke vent til påske

– Det er ennå litt tid, men man kan ikke vente til etter påsken. Samtidig som man må sette seg realistiske målsettinger. Man kan med andre ord forbedre, men det er ikke tid for mirakler, sier Rustaden.

I tilegg til å trene jevnlig bør man tenke på hva man får i seg.

– Man kan ikke sulte seg, man bør spise regelmessig og sunt. Jevnt blodsukker er et viktig stikkord, dessuten må man drikke masse vann, sier Rustaden.

Les også: – I russetiden veide jeg 55 kilo, nå veier jeg 81 kilo

Ikke kort og intenst

Rustaden sier det er viktig at man tenker langsiktig, at man begynner på noe som skal vedvare.

– Man må tenke på helsa si, ikke desperat på hvordan man kan gå ned fem kilo.

Her er Rustadens ti tips før bikinisesongen:

1. Prioriter kondisjonstrening for å gå ned i vekt. For eksempel raske gåturer, løping, sykling, aerobic eller svømming.

2. Legg inn styrke som variasjon. Det tar litt tid før man merker forskjell, men man strammer opp kroppen.

3. Tren de store muskelgruppene.

4. Det er lurt å veksle mellom langkjøring og intervalltrening.

5. Gå istedenfor å ta bussen, ta konsekvent trappene, parker lengst mulig bort fra der du skal og velg den lengste veien til målet.

6. Kom deg ut i frisk luft.

7. Få nok søvn, for å få nok overskudd til å orke trening.

8. Spis sunt og regelmessig.

9. Gjør treningen til en forpliktelse. Finn en treningspartner, dere kan dra hverandre ut av sofaen.

10. Legg vekk badevekten, og kjenn på følelsen av overskudd og velvære. La det motivere deg til videre trening.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter