Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei leste akkurat om de gode kjøpene de ansatte hos Mercedes får gjøre på bilene deres og lurer på om dette er representativt for hva man kan klare å prute på en nybil?

Blir aldri helt klok på det, men skulle jo gjerne visst, ettersom det har mye å si for hvor godt kjøp man kan gjøre. Skjønner jo at ansatte skal ha frynsegoder og er absolutt ikke misunnelig på dem for det.

Men hva tror du er realistisk for en vanlig mann å få til? Hilsen kanskje snart en Mercedes-kjøper.

LES OGSÅ: De sparer over 80 000,- på ny Mercedes

Benny svarer:

Skjønner godt at du har lyst på en Mercedes, det er fine biler! Det er slik at Mercedes av en eller annen grunn - som både vi i Broom og flere med oss ikke skjønner – har et ganske labert salg akkurat nå.

Men de vil svært gjerne selge biler, naturlig nok, og jeg tror derfor at du kan gjøre gode Mercedes-kjøp akkurat nå. Når det gjelder artikkelen du viser til så sto det at de som kjøper med ansatte-rabatt kan spare opptil 80.000 kroner. Det tror jeg imidlertid IKKE du skal regne med at du får som privatperson.

Mercedes-salget har jo ikke stupt over natta, og du kan være sikker på at importøren (Bertel O. Steen) følger salget med argusøyne fra uke til uke. De har også såpass lang erfaring i dette gamet og har vært med på både opp- og nedturer tidligere, at de ikke mister hodet selv om det butter litt akkurat nå..

De vet helt klart at prisen på produktet må være riktig og at hvis den er høy, så blir det dårlig salg. Så enkelt er det.

Innhente flere tilbud

For en del år tilbake innførte det ene merket etter det andre det som kalles for nettopriser. Dette gjelder fortsatt. Det betyr at det IKKE er veldig mye en forhandler har å gå på når det gjelder pris.

Fortjenesten på nye biler er lavere enn man skulle tro. Ofte er det "kick-back" fra forsikringsselskaper, og finansinstitusjoner samt utstyr etc som faktisk ”redder” salget. Jeg husker fra min egen tid som bilselger at fortjenesten på en ny Hyundai Atos (som var en billigbil) bare var drøye 5 000,- hvis vi solgte til fullpris.

Salgsavdelingen rundt omkring tjener mindre og mindre, men mer og mer av fortjenesten flyttes over på ettermarkedet, som er verksted og delelager.

Men det er klart at jo dyrere bil, jo mer fortjeneste. Dette varierer nok en god del fra merke til merke også. Hva fortjenesten på en ny Mercedes C-klasse er vet jeg ikke, men jeg tipper vi snakker 20 000 – 25 000 kroner, kanskje. Hvor mye av dette du kan eventuelt kan få i rabatt, tør jeg ikke sie noe om. Her er det felre faktorer som spiller inn i regnestykket - blant annet om du har innbyttebil etc.

Når du snart skal ut og kjøpe bil, anbefaler jeg å hente inn tilbud på samme bil fra flere forhandlere – for så å sette disse opp mot hverandre. Det er en ganske effektiv måte å sikre seg selv et godt kjøp på.

Del med facebook-vennene dine

Sjekk ut: Super-Hondaen som du har råd til


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du innspill eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: