Bertone-konsepter: Nå kan du kjøpe dem på auksjon

Kanskje har du hatt noen av dem som lekebil?

Husker du denne fra lekekassa på 70 tallet? Nå kan du kjøpe the real thing   men budrunden starter på nærmere 2 millioner euro... (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Husker du denne fra lekekassa på 70 tallet? Nå kan du kjøpe the real thing men budrunden starter på nærmere 2 millioner euro... (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Det hører med til sjeldenhetene at berømte konseptbiler selges til publikum. Vanligvis havner de på museum hos enten designeren eller oppdragsgiveren, alt etter hvor fornøyde de var med resultatet. Eller hvis ingen er fornøyd: Kanskje de blir destruert for å skjule alle spor.

Og, ikke minst, for å avverge alle mulige søksmål som måtte dukke opp dersom en eller annen juridisk trigger-happy kjøper skulle ende opp bak rattet og dra ut i geografien med herligheten.

Men nå skjer det. Velrenommerte RM Auctions har gjennom sitt London-kontor fått i oppdrag å selge seks av Bertones kreasjoner fra 60-, 70- og 80-tallet, og åstedet for begivenheten er Concorso d´Eleganza Villa d´Este i Como, Italia, den 21. mai.

Se auksjonskatalogen her:

Fantastiske Stratos HF Zero...

Selve rosinen i pølsa er den berømte Lancia Stratos HF Zero fra 1970, en ekstremt kileformet sak i "burnt orange"-farge som de fleste av oss kjenner igjen fra sin egen eller en kamerats lekekasse. Bilen ble regnet som forgjengeren til produksjons-Stratosen, og er en bil de fleste drar kjensel på - og har en mening om.

Få konseptbiler gjennom historien har hatt et mer radikalt design enn Lancia Stratos HF Zero, og likevel vært fullt kjørbare. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Få konseptbiler gjennom historien har hatt et mer radikalt design enn Lancia Stratos HF Zero, og likevel vært fullt kjørbare. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Husker vi rett var lekebilen i sølv metallic, hvilket også konseptbilen ble lakkert i rett etter utstillingsdebuten. Senere har den imidlertid blitt totalrestaurert på Bertones museum, og tatt tilbake til den mørke orange-fargen den opprinnelig hadde da den ble avduket på Torino-salongen i oktober 1970.

Bertones museum står sentralt i denne auksjonen, og det er Nuccio Bertones enke Lilli som indirekte er ansvarlig for at disse seks bilene blir solgt til publikum.

Hele Bertone-konsernet gikk over styr økonomisk, og ble avviklet gjennom det som vel kalles en "styrt konkurs" i 2008. Fiat kjøpte for øvrig fabrikkeiendommen, der man mot slutten av neste år vil starte produksjon av Maserati.

Les også: Dette er Brooms Bertone-favoritter!

Kun seks biler selges

Lilli Bertone var dog på alerten og fikk sikret seg kontroll over Bertones designavdeling, samt varemerket og de gamle arkivene. Hun bød også en pen slump penger for å overta hele samlingen fra det som var Bertone-gruppens museum, nærmere bestemt 90 biler, men hennes bud på 4,5 millioner euro var halvannen million for lavt til at boet ville selge. I stedet kjøpte hun brorparten, 84 biler, for 2,4 millioner.

De seks bilene som ble igjen er altså de som kommer på auksjon nå, og etter boets mening skal de dermed kunne innbringe 3,6 millioner euro.

Det vil ingen bli overrasket om de gjør. De tre virkelige godbitene starter på mellom 1 og 1,8 millioner euro - hver.

I tillegg til den verdensberømte Stratos HF Zero´en kommer det også flere Lamborghinier på auksjonsblokka:

Den første Lamborghinien, som også er en av de tre bilene med størst historisk betydning på auksjonen, er den nesten like berømte Marzal.

Lamborghini Marzal fra 1967 hadde
Lamborghini Marzal fra 1967 hadde

Marzal var en Miura-basert, kjørbar konseptbil som ble vist i Geneve i 1967. Det var en fireseters "måkevinge"-konstruksjon med enorme glassflater i dørene, og bilen ble berømt da den dukket opp på Monaco Grand Prix i mai 1967 med daværende prins Rainier og prinsesse Grace bak spakene. Linjene minner mye om Espada, selv om mange av de villeste ideene var rasjonalisert bort da den kom i produksjon.

Historisk interessante modeller

Lamborghini Bravo er en annen morsom designstudie fra 1974, som også skal være fullt kjørbar. Den skulle være en toseters V8-bil som kompliment til Urraco, og spesielt bakskjermenes hjulåpning viser at man ønsket å gjøre slektskapet til verstingen Countach, som var introdusert året før, helt tydelig.

Lamborghin Bravo skulle være et toseters kompliment til Urraco i V8-segmentet. Linjene, spesielt på bakhjulsåpningene, minner klart om V12-verstingen Countach. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Lamborghin Bravo skulle være et toseters kompliment til Urraco i V8-segmentet. Linjene, spesielt på bakhjulsåpningene, minner klart om V12-verstingen Countach. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Denne bilen er hvit i dag, også det etter en in-house restaurering på Bertone-museet for få år tilbake. Opprinnelig var den gul, men den har også vært grønn i store deler av sitt liv.

Lamborghini Athon fra 1980 er en bil også vi husker fra den gang den hadde nyhetens interesse, i kjølvannet av Torino-utstillingen det året. Denne bilen er totalt urestaurert, og selges på samme måte som Bravoen uten minstepris.

Lamborghini Athon ble ikke vurdert som vakker da den kom i 1980. Men særpreget er der i rikt monn. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Lamborghini Athon ble ikke vurdert som vakker da den kom i 1980. Men særpreget er der i rikt monn. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Den mørkegrå Athon-spyderen har linjeføring som minner noe mer om Lego enn om helhetlig design, men slik skulle det være den gangen. Bilen har også historisk verdi da den ble presentert til tross for at Lamborghini slet tungt med økonomien den gangen, og Bertone ønsket å signalisere tro på varemerket.

Les også: Også dronningens gamle Jaguar endte på auksjon

Ugjenkjennelig Chevy Corvair

En noe spesiell blomst i buketten, men likefullt en av de tre virkelige godbitene, er en Chevrolet.

Det er, vil vi påstå, komplett umulig å gjette at det under linjene på Chevrolet Testudo fra 1963 skjuler seg drivverk og chassis fra en Corvair Monza. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Det er, vil vi påstå, komplett umulig å gjette at det under linjene på Chevrolet Testudo fra 1963 skjuler seg drivverk og chassis fra en Corvair Monza. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Teoriene vil ha det til at GM-stylingsjef Bill Mitchell vurderte muligheten for å lage en lokal, europeisk variant av kompaktbilen Chevrolet Corvair, som med sin hekkmonterte og luftkjølte boxer-sekser hadde revolusjonert segmentet i USA. Ifølge auksjonsfirmaet sier ryktene at Pininfarina og Bertone fikk en bil hver for å vise hva de kunne få til, og dette er altså Bertones svar på utfordringen.

Chevrolet Testudo ble avduket i Geneve i 1963. Bilen, som er basert på et Corvair Monza-chassis, har myke linjer, og mest oppsiktsvekkende er adgangen til "cockpiten": Den skjer ved å åpne hele vindu- og tak-seksjonen forover - omtrent som på et jagerfly. Et annet historisk poeng er at det var en meget ung Giorgetto Giugiaro som var ansvarlig for designet av denne bilen hos Bertone - han ble som vi vet en virkelig design-legende senere.

Interiøret i Chevrolet Testudo er, som på Bertones øvrige konseptbiler, overraskende gjennomarbeidet. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)
Interiøret i Chevrolet Testudo er, som på Bertones øvrige konseptbiler, overraskende gjennomarbeidet. (Foto: Tom Wood ©2011 Courtesy of RM Au)

Den sjette og siste bilen fra Bertone-samlingen er det ikke lagt ut hverken bilder av eller mye informasjon om i RM Auctions´ katalog ennå, men det skal dreie seg om en 1978 Lancia Sibilo, som første gang møtte publikums granskende øyne i Torino i april 1978.

I dette selskapet blir den muligens for lillebror å regne. Men regn ikke med at den heller er noe du kan sikre deg for det som er igjen av feriepengene når Italia-oppholdet er betalt...

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Duesenberg med Elvis-historie på auksjon