Er det en BMW? Nei, absolutt ikke. Dette er en SCEO SUV. Fra  Kina.
Er det en BMW? Nei, absolutt ikke. Dette er en SCEO SUV. Fra Kina.

BMW-kopier står og støver ned

De kom i land fra båten. Men så var det bråstopp!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke kinesiske bilmerker er nå i innspurten til Europa-lansering. Men de er langtfra de første. Vi har hatt noen puljer med optimistiske kinesere tidligere - et av merkene var Shuang Huan Auto som gjorde et Europa-framstøt i 2007. Det gikk imidlertid alt annet enn bra.

Ifølge China Car Times står deres ladning med biler fortsatt på havnen i Rotterdam - hvor de har stått og samlet støv i snart fire år.

Nettstedet har også klart å få tak i bilder tatt inne i noe som ser ut som et parkeringshus, der det ikke er vanskelig å se at bilene bærer preg av å ha stått stille. Lenge.

Plagiert X5

Men hvorfor står bilene der? Jo, fordi BMW reagerte lynraskt da de fikk vite at Shuang Huan Auto planla å selge SUV-en kalt SCEO i Tyskland.

BMW mente nemlig at bilen designmessig var en blåkopi av deres egen X5 og at kineserne rett og slett hadde plagiert den De gikk derfor til retten og fikk medhold i at Shuang ikke kunne selge bilen i Europa - og attpåtil at bilene måtte destrueres (!).

Kopierte rått

Ikke vanskelig å se likhetene bakfra heller.

Og dermed har de altså blitt stående. Sannsynligvis har ikke Shuang andre valg enn å ente vrake bilene - eller skipe dem tilbake. Men fire år gamle "nybiler" er neppe veldig attraktive hjemme i Kina heller.

- Dette er et veldig godt eksempel på det kineserne drev med i mange år, nemlig å kopiere andres design helt rått. Den trenden er absolutt ikke over, men vi ser nå at det blir mer og mer genuine produkter også fra Kina, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Hva har kinesiske spisepinner med Volvo å gjøre?

Tok over Volvo

- Ja når kommer det store rushet av biler derfra?

- Vi snakker fortsatt noen år fram i tid. Kineserne har nok skjønt at det ikke er smart å forhaste seg for mye. SCEO er et bevis på det - det er også de fryktelig dårlige krasjtest-resulatene flere Kina-biler fikk for noen år siden. Det kan være helt ødeleggende for merkevaren

- Men kineserne er allerede i flere land øst i Europa og begynner å få bra fotfeste i Russland. Geelys overtagelse av Volvo er også et eksempel på ambisjonene, det skal bli veldig spennende å følge denne utviklingen i årene som kommer, sier Knut.

Del med Facebook-vennene dine

BMW X5 var drømmebilen for veldig mange da den kom - og fortsatt er det mange som gjerne vil ha denne i garasjen!

LES OGSÅ: Derfor skal denne Mercedesen bare selges i Kina