Kjells Golf skiller seg klart fra de fleste andre tilsvarende på markedet. Foto: Privat
Kjells Golf skiller seg klart fra de fleste andre tilsvarende på markedet. Foto: Privat

BILEN MIN: Kjells VW Golf cabriolet er ikke som alle andre

Det var kjærlighet ved første blikk da han fant den til salgs.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Disse bildene har vi fått fra Kjell, som har en bil som det virkelig ikke går tretten av på dusinet. Til tross for at det i utgangspunktet er en bil som er produsert i relativt stort antall, og som har vært populær på nær sagt alle kanter av verden.

Interiøret i bilen skal få seg en omgang med nye setetrekk før eieren sier seg fornøyd med utseendet. Foto: Privat
Interiøret i bilen skal få seg en omgang med nye setetrekk før eieren sier seg fornøyd med utseendet. Foto: Privat

Volkswagen Golf var på alle måter erstatteren til den klassiske Bobla. Den skulle være liten, enkel og passe alle. En skikkelig ukomplisert og ujålete bruksbil.

Les også: Kia Sportage - ujålete bruksbil i 2011

Kul nummer to-bil

Men den gamle Bobla hadde en funksjon til, som ble viktigere og viktigere mot slutten av dens produksjonstid: Den ble etterhvert populær som en nummer to-bil, ikke minst i USA, der man markedsførte den lille, runde bilen som noe "helt annerledes" enn det amerikanerne var vant med. Det slo an, og Bobla ble skikkelig hip.

Og aller hippest blant amerikanske mellomklassefruer var cabrioleten.

Bilen vekker berettiget oppsikt på utstillinger og treff. Foto: Privat
Bilen vekker berettiget oppsikt på utstillinger og treff. Foto: Privat

Dermed syntes det klart at også Golfen måtte komme som cabriolet. Da Golf 1 kom på markedet midt på 70-tallet var den gammeldagse Boble-cabrioleten fortsatt "in" som bare det, så det hastet ikke. Men i 1979 var bilen ferdig utviklet, og produksjonen kom i gang ved Karmann-fabrikken. Og nykomlingen ble tatt imot med åpne armer over hele verden.

Den var ikke åpenbart gammeldags og "quirky" som den åpne Bobla, men hadde likevel et helt klart særpreg som den første åpne bilen i det som etter hvert skulle bli kalt "Golf-klassen".

Kostbar i Norge

Her hjemme ble den kostbar, takket være at avgiftssystemet straffet cabrioleter ekstra hardt den gangen. Dermed var det få som bladde opp det som skulle til for å kjøre åpent da bilene var nye, men i årene etterpå har svært mange kommet inn som bruktimport.

Det faktum at modellen var i produksjon helt fra 1979 og til 1993, har gjort deletilgangen bra for det aller meste, og takket være populariteten i USA blir også mye reprodusert der borte.

Mer krom under panseret er en av tingene som står på planen for fremtiden. Foto: Privat
Mer krom under panseret er en av tingene som står på planen for fremtiden. Foto: Privat

Kjells bil har rukket å bli restaurert en gang allerede, og nå er han i gang med runde nummer to. Skjønt det er mest for å få bilen akkurat som han vil ha den, forstår vi. Han er nemlig ikke ute etter noe i nærheten av originalstand, som du sikkert allerede har skjønt ut fra bildene.

Les også: Tredje generasjon Golf Cabrio klar til sommeren

Eier: Kjell Breivik (40).

Bosted: Indre Arna

Litt om meg selv: Tja ka ska ein sei, jobbar som AV-tekniker i Fotophono as, far til to herlige ongar. Det mesta av fritida går til ongane og ”Ruffe”.

Totalt gjennomgått i 1996

Bilen: VW Golf MK1 Cab 1981-modell.

Hvor lenge har du eid den? I tre år.

Golf 1 Cabriolet er en enkel og morsom sommerbil. Kjell falt totalt for oldschool-stilen som bilen var bygget i, og dro sporenstreks til Østlandet for å handle. Foto: Privat
Golf 1 Cabriolet er en enkel og morsom sommerbil. Kjell falt totalt for oldschool-stilen som bilen var bygget i, og dro sporenstreks til Østlandet for å handle. Foto: Privat

Hva har du gjort med den? Bilen var totalt renovert i 2006, med fjerning av rust og så videre. Den vart bygd opp igjen med ein ide om å laga ein "Ruffroad". Da fikk den ny lakk, coilovers senkesett (godkjent av BS ;-)), nytt interiør, Moondisk hjulkapsler, old look stereo med dagens teknologi, nylakkert motor og bytta layout på instrumenta, +++.

Liker best med bilen: Heile bilen, har alltid hatt ein STOR kjærleik te Golf MK1 (detta er min femte MK1).

Liker minst med bilen: At sommaren i Noreg er so korte ;-)

Beste opplevelse med bilen: Sol og lange turer med taket nede :-D

Over 120 kilometer i timen er markert med
Over 120 kilometer i timen er markert med

Framtidsplaner for bilen: Bilen er no under renovering igjen, som vises på bildene. Det som er gjort: Bilen er nylakka. Det som skal gjerast: Nye felger (spilefelgar), nytt setetrekk (hot rod red), diverse kromdeler til motoren.

Kjærlighet ved første blikk

Drømmebil: Chevrolet Bel Air 1957.

Annet: Må nevnast att da ikkje er eg som bygde bilen i første runde. Eg var på jakt etter ein bil å jobba med då e kom øver denna her på autodb, det var kjærlighet ved fyrste øyekast. So bilen vart henta frå Østlandet ein desember dag/natt i 2008.

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Peugeot 205 CTI - dette var hovedkonkurrenten

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kjell om? Bruk kommentarfeltet under!